Leeftijdsbepaling gekraagde roodstaart

Gestart door logico, mei 02, 2008, 17:48:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

logico

Hallo mensen,

Ik maakte deze foto vanochtend maar nu vraag ik mij steeds of of het mogelijk is om een goede leefstijdsbepaling van deze vogel te krijgen en hoe je dit dan kunt zien?


Bij voorbaat dank!!
Patrick
Met vriendelijke groet,
Patrick

laatvlieger

#1
Vanaf deze foto onmogelijk!

Het is echter soms wel mogelijk in de hand.
Adulte Gekraagde roodstaarten maken na het broedseizoen (2007) een volledige rui door. Daarbij worden de lichaamsveren en alle dekveren, handpennen, armpennen en staartpennen geruid.  
Jonge vogels ruien vrij snel nadat zij uitgevlogen zijn, hun jeugdkleed, maar doen dat onvolledig. Ze ruien hun lichaamsveren en de meeste kleine dekveren en middelste dekveren, Ze ruien echter niet al hun armpendekveren (en ook hun armpennen, hanpennen, handdekveren en staart, maar dat is niet zo relevant voor deze verdere uitleg), daardoor kun je soms een grens zien tussen de veren uit het jeugdkleed en de nieuwe veren. Deze ruigrens blijft behouden tot na het broedseizoen (2008), maar wordt door slijtage wel stteds lastiger om te zien. Omdat adulte vogels wel al hun veren geruid hebben, hebben zij niet zo´n ruigrens.

Lastige uitleg wellicht, ik zal binnenkort wel een keer een en ander met wat plaatjes verduidelijken, als je dat leuk vindt.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

logico

Is goed joh! Bedankt voor je reactie in ieder geval!! :)
Met vriendelijke groet,
Patrick