Weet iemand welke Wegdistel? Alvast dank!

Gestart door D.J.Chr. Zuidweg, april 27, 2020, 23:27:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

D.J.Chr. Zuidweg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/189792891/.
1 Echte wegdistel - Onopordum acanthium s.s. rozet, veldwaarneming
datum: 2020-04-26
locatie: Haarlem - groene zoom Schalkwijk (NH)

foto's:



Geum rivale

#1
Da's een goeie vraag, over Wegdistels. Volgens Peter Meininger (Flora Zeelandica) zijn de witte exemplaren Tuinwegdistel en de groene, met vrijwel kaal omwindsel, Echte. De nieuwe Heukels' noemt echter ietwat andere kenmerken, zoals (deels) paars aangelopen omwindselbladen bij wat wij Tuinwegdistel noemen. Vergelijking van goedgekeurde waarnemingen hier van beide taxa maakt niet duidelijk waarop ze zijn geïdentificeerd.

Die onduidelijkheid over determinatie lijkt ook zijn weerslag te hebben op beweringen over zeldzaamheid. Volgens Meininger heeft driekwart van het aantal waarnemingen betrekking op Tuinwegdistel, volgens Leni Duistermaat (Heukels' 24) worden zilvergrijs behaarde exemplaren (door ons Tuinwegdistel genoemd, daar Onopordum illyricum of O. x beckinanum) slechts incidenteel aangetroffen.
Kees van Reenen

Willemien Troelstra

En, hoe het ook zit: beharing van rosetten is vaak niet representatief voor volwassen exemplaren, dus ik zou dit niet gelijk Tuinwegdistel noemen. Wegdistel spec?
groet, Willemien Troelstra

nielseimers

Deze is wel extreem witwollig behaard. Ik ben tot nog toe erg voorzichtig geweest met het op naam brengen van de rozetten, maar zou het hier wel aandurven.

Als er toch behoefte is aan voorzichtigheid bij rozetten, dan kan dat uiteraard wel.

D.J.Chr. Zuidweg


Willemien Troelstra

Ik heb nog geen veldervaring met die Wegdistel, maar sprak meer in het algemeen dat beharing aan het begin van het seizoen bij planten overvloediger is.
groet, Willemien Troelstra

nielseimers

Daar heb je uiteraard gelijk in. Toen we er achterkwamen dat deze tuinhybride bestond, heb ik alle waarnemingen waar de bloemhoofdjes duidelijk in beeld waren, omgezet naar deze kruising. Daarna heb ik bij alle resterende waarnemingen gekeken of deze op dezelfde plek stonden als Wegdistel s.s. of Tuinwegdistel en kon na afloop aardig inschatten of bladbeharing betrouwbaar was of niet. Bij een aantal gevallen zou ik het verkeerd ingeschat hebben op basis van bladbeharing (of beide taxa moeten daar bij elkaar staan), maar de extreem witwollige exemplaren bleken altijd Tuinwegdistel te zijn. Ik heb er vanwege de variatie geen probleem mee om vegetatieve planten op Wegdistel s.l. te houden.

Geum rivale

Dat is dan al een hele klus geweest. Op welke kenmerken heb je gelet bij de bloemhoofdjes?
Kees van Reenen

nielseimers