Aardvlo-plant relaties

Gestart door xJochemx, april 27, 2020, 20:49:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

xJochemx

Weet iemand waar ik informatie kan vinden over welke planten worden gebruikt door bepaalde soorten aardvlooien? Dus welke soorten aardvlooien voorkomen op welke soorten planten?

Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten, Jochem Kühnen.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

William de Jong

Hoi Jochem,

Op coleonet.de staat per soort vaak aangegeven op welke waardplanten ze voorkomen. Zie bv. het Longitarsus-genus: http://coleonet.de/coleo/texte/longitarsus.htm

Er zijn zoveel verschillende soorten, en ik dacht ook soorten die geen strikte waardplantvoorkeur hebben. Dus een aardvlo op een bepaalde plant zien betekent niet dat de determinatie rond is...
Bijvoorbeeld: In mijn moestuin zitten vaak aardvlooien op mijn koolplanten, maar er zijn meerdere soorten die op kruisbloemigen voorkomen. Wil je weten welke soort het is dan moet je de exacte lengte meten en goede (macro)foto's vanuit verschillende hoeken maken en in combinatie met de waardplant heb je dan een kleine kans dat je 'm tot op soortniveau kan determineren.
Maar vaak ook niet..

Groeten, William de Jong

William de Jong


Groeten, William de Jong

liptaster

Gewoon inzamelen, bino en sleutel gebruiken en af en toe genitaalpreparaat maken om zeker te zijn. Dit blijft de beste manier om correcte waarnemingen te maken.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Th.Heijerman

Helemaal met labiale palp eens!

cranefly

Voor wie niet inzamelt -zoals ik, want ik ga al huilen als ik per ongeluk op een stofluis ga staan- is deze site vaak ook heel erg nuttig: http://www.brc.ac.uk/dbif/hosts.aspx

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen

Th.Heijerman

Die site is ook handig voor mensen die wel inzamelen!

Want waarom wil je überhaupt weten hoe je beest heet? Toch om iets over je beest te kunnen opzoeken ....

xJochemx

Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl