1. Hoofdpijn door verrekijker 2. filters voor tele/verrekijker

Gestart door E_Desmet, april 25, 2020, 14:02:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

E_Desmet

Beste forumleden,

Twee vraagjes over optisch materiaal.

1. Onlangs had ik na een paar uurtjes trektellen bij zeer helder weer barstende hoofdpijn. Momenteel komen de meeste vogels min of meer uit het zuiden, dus je zit toch vaak richting de zon te turen. De hoofdpijn deed me een beetje denken aan deze die een lasser kan ervaren als hij te lang zonder laskap werkt. Is dit een gekend fenomeen? Zijn er nog mensen die hier last van hebben? Mijn kijker is een 10x30.

2. Waarom zijn opschroefbare polarisatie- of ND-filters zoals gekend uit de fotografie geen 'ding' in de wereld van de spotting scopes? Polarisatiefilter lijkt me toch handig voor langdurig kijken naar watervogels. ND-filter voor fel zonlicht. Ik snap dat je ook een zonnebril kan dragen. Maar ik ben niet echt een brillenman.

MVG,
Elie
Met vriendelijke groeten,
Elie Desmet

henk koffijberg

Dag Elie,

ik tel al tientallen jaren en heb nergens last van.
check deze links even, maakt misschien iets meer duidelijk:

https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/verrekijker-wb-collimeren.htm
https://forum.waarneming.nl/index.php?topic=307689.0

groet en succes

henk koffijberg

E_Desmet

Dag Henk,

Bedankt voor de link. Collimatie van mijn kijker is goed, dus denk niet dat dat het probleem is. Kan goed zijn dat het meer iets van een zonneslag was. Of niet genoeg gedronken. Denk dus niet dat ik een algemeen verrekijkerfenomeen heb ontdekt.
Met vriendelijke groeten,
Elie Desmet

migratorius

Beste Elie,

Ik heb ooit (meer dan 10 jaar geleden) wel een polarisatiefilter op mijn telescoop gehad, vooral om hem te beschermen tegen zout water (bij zeetrektellen). Uiteindelijk is de telescoop kapot gegaan en ik heb het bij telescopen daarna niet meer overwogen (vooral omdat ik door verhuizingen bijna nooit meer aan zee zit).
Zo'n filter wisselen is toch goedkoper dan een nieuwe scoop!

JanHein

Simric

#4
1. Als de collimatie goed is zou je nog kunnen kijken of je de aparte scherpstelring goed hebt afgesteld.
-Dek objectief af aan de kant waar je het oculair apart kan afstellen, daarmee dus niet kijken.
-Stel dan scherp op een object 20m voor je terwijl het andere objectief is afgedekt
-Dek daarna de zijde af die je zojuist hebt scherpgesteld
-Draai de aparte dioptrie ring (scherpstelring) (die aan een kant van je kijker zit) naar de plus
-Draai hem dan rustig richting de nul, (of er voorbij) tot het beeld scherp is, zodra het scherp is stoppen.

Sommige kijkers hebben de aparte scherpstelring aan het focuswiel zitten, dan moet je even uitzoeken op welk oog dit invloed heeft.

2. Een polarisatiefilter houdt 50% van het licht tegen. Een kijker met 10x30mm heeft al een uittredepupil van 3mm. Als je dan nog licht tegen gaat houden met een filter lever je in op helderheid. Daarnaast doen fabrikanten hun uiterste best om de lichttransmissie hoog te krijgen. Bij goedkope kijkers kom je vaak uit op 70-80% transmissie. Het topsegment, vaak minstens duizend euro duurder, komen uit op >90% lichttransmissie. Door een polarisatiefilter ervoor te zetten, doe je dat teniet.
Mvg, R.G.

pdeknijff

Een andere optie kan ook gewoon de verrekijker zelf zijn.
Iedere fabrikant heeft zo zijn eigen trucjes om een zo breed en scherp mogelijk gezichtsveld te maken.
Zeiss en Leica, twee van de topmerken, doen dat ieder op hun eigen manier, en ik niet langer dan 5 minuten door een Zeiss kijken, maakt niet uit welk model. Met Leica geen centje pijn. En, gelukkig, ook met Swarovski niet.
Ik weet dat meer natuurliefhebbers dit verschijnsel hebben, heeft te maken met je persoonlijke evt. oogafwijkingen.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff