Nieuwe ‘oude’ scope kopen.

Gestart door rderover, april 19, 2020, 14:33:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

rderover

Hallo,
Ook ik ben op zoek naar een telescoop om vogels te kijken maar wat ik vooral zie zijn 'oude' scopen. Is er niks meer te verbeteren in kijkers? Swarovski atx al 8 jaar op de markt, tsn 883 12 jaar. Zelfs de 125 jaar editie van tsn is alleen zwart gemaakt en verder niks veranderd?
De vortex razor hd 27x60x85 is redelijk nieuw (wel goedkoper dan eerdergenoemde). Is deze scope omdat deze nieuwer is dan niet meegegaan met nieuwe technologie Naar wat ik lees blijft een veel oudere atx 85 nog steeds beter?

En de atx 30x70x90. Die is wel vrij nieuw. Behalve de vergroting is de technologie hetzelfde?
De echte vraag waar ik mee zit: kan ik met een gerust hart een nieuwe 8 of 12 jaar oude scope kopen zonder dat er met een maand/jaar allemaal vernieuwingen aan zitten te komen?

Onwijs bedankt alvast. Mooie zondag nog

HT

Dat kan gerust. Vooral de topmerken zijn enorm waardevast omdat het gewoon goed spul is. Mocht je echt bedenkingen hebben nieuwe types versus oudere modellen zou ik gewoon eens bij een zaak langsgaan en vergelijken.
Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT

Lowieke

Citaat van: rderover op april 19, 2020, 14:33:33 PM
Zelfs de 125 jaar editie van tsn is alleen zwart gemaakt en verder niks veranderd?
De prijs tov de standaard versie  ;D
Kowa heeft wel een ander occulair uitgebracht: de 25-60W(ide)

Zeiss heeft niet zo lang geleden de Vicotry Harpia uitgebracht met een heel ruime kijkhoek. Een beetje jammer dat de uittrede pupil bij lagere vergroting relatief klein is.

Jeroen.

rderover

Dr prijs van de 125 editie ligt hoger omdat er een oculair bij zit en een hoes. Ik ga zaterdag naar kijkers kijken vortex, kowa en swarovski. Maar vind nog steeds raar om een nieuwe 8/12 jaar oud product te kopen. Maar denk dat ik het maar gewoon ga doen.

E_Desmet

Hoeveel ruimte voor verbetering is er tegenwoordig eigenlijk nog? De grenzen van de fysica zijn strak bepaald. Kun je nu echt nog nieuwe scopes maken waartegen een ATX bij verbleekt?

En dan heb ik het niet over digitale snufjes als stabilisatie of camera met wifi en zo, want dat interesseert me niet.

Kan er bijvoorbeeld nog een scope gemaakt worden met een veel breder gezichtsveld op hoge vergroting? Lijkt me dat je dan gewoon inboet aan iets anders.
Met vriendelijke groeten,
Elie Desmet

Jaap van Steensel

Een scope is nu eenmaal geen product als een smartphone waarvan de producent om marketingtechnische redenen ieder jaar een nieuw model moet uitbrengen met minimale verschillen. Een scope koop je voor veel langer, dus is het logisch dat het interval tussen significante updates veel groter is. Optisch gezien zit je tegenwoordig inderdaad aardig tegen de grenzen van de optica aan. Verbeteringen zitten dan misschien nog in water-/stofdichtheid, maar ook dat is bij de topmerken al op topniveau.
Ik zou er niet zo van wakker liggen dat een model dat nu nog nieuw verkrijgbaar is 10 jaar geleden is ontwikkeld. Blijkbaar is er al die tijd geen reden geweest om eerder een verbetering door te voeren. En als je gaat wachten op een beter model dat misschien in de toekomst komt, koop je nooit meer iets nieuws. Staar je dus niet blind op toekomstige ontwikkelingen en kijk of je nu bereid bent de prijs te betalen voor de kwaliteit van nu. Er vallen geen revolutionaire verbeteringen te verwachten, dus koop de scope die je nu de beste beeldkwaliteit en/of prijs-/kwaliteitverhouding biedt en geniet ervan. Dat de verbeteringen in het verleden ook al niet groots waren zie je ook terug in de waardevastheid van tweedehands topmerk optiek. Ik zou me in mijn keuze meer laten leiden door aspecten als breedte van het blikveld, randscherpte (hoewel bij topmerken al top) en scherptediepte en verder het gebruiksgemak: welke wijze van scherpstellen en zoomen vind je prettig; je gaat er toch een tijd mee doen. Hoe oud de techniek is zou dan een stuk lager op de prio-lijst staan.
Succes met je keuze in ieder geval en laat maar weten wat het is geworden.

temmie

Een scope is een compromis tussen prijs, gewicht, robuustheid en kwaliteit, en kwalitatief dus nog wel echt veel beter te krijgen.
Maar zoals gezegd, het is een compromis: Als je geen limiet hebt op prijs, gewicht, robuustheid kan de kwaliteit nog wel echt een stuk hoger. Maar dan heb je een legertruck nodig om je scope op te vervoeren, of betaal je je donkerblauw, of is de collimatie om zeep bij de minste schok.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

rderover

Superbedankt. Ik heb jullie antwoorden goed gelezen en idd. Hoeveel beter kan t nog zonder dat je telescoop 2x zo groot is.
Het is ook geen smartphone en je kan er ook niet oneindig super coatings op blijven doen totdat je uiteindelijk niks meer ziet. Binnekort ga ik ze bekijken en een beslissing maken. Nogmaals dank