hoe kun je het beste geluiden opnemen?

Gestart door Lisette, april 24, 2020, 10:48:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Lisette

Ik gebruik momenteel de ingebouwde voicerecorder in mijn telefoon om vogelgeluiden op te nemen. Bij het terugluisteren is geluid vaak heel zacht, of hoor ik helemaal niks. Ik zat er aan te denken om misschien een opname apparaatje aan te schaffen. Maar dan wil ik wel zeker weten dat de kwaliteit van opnames daarmee vooruit gaat. Heb je met zulke apparaatjes bijvoorbeeld een groter bereik? Kun je geluiden opnemen van vogels die verder weg zijn? Is het geluid bij terug beluisteren ook minder zacht dan wanneer je met je telefoon op neemt? Hebben zulk soort apparaatjes ook minder last van de wind? Of zijn er opties om wind-proof op te nemen?

Is er iemand die ervaring heeft met zulk soort opname apparatuur? Of zijn er websites waar ik hier meer informatie over kan vinden?

Bvd!

Groetjes, Lisette

migratorius

Ik gebruik een Olympus LS-12 met een windkapje (van een ander apparaat dat helaas snel kapot ging). Kostte ongeveer 150 euro.
Windgeruis is altijd een probleem, interferentie met telefoon, camera, luidspreker etc soms ook.
Het voordeel is dat het een handzaam ding is; helaas werkt het niet samen met een microfoon die ik ooit gekocht heb...

Wat ik ook wel eens gedaan heb is een video opnemen met mijn fototoestel. Dat werkt soms nog verrassend goed. Op sommige websites kun je de audio uit de video isoleren. (Voorbeeld: https://www.ornitho.de/index.php?m_id=54&mid=343910)

JanHein

mgieskens

Het probleem met veel telefoons en met name voice recorder software is day ze geoptimaliseerd zijn voor menselijke stem communicatie. En dat is net het bereik dat je niet wilt hebben voor vogelgeluiden. De ene of de andere software wil nog wel eens verschil maken met opnemen, maar het blijft behelpen.
Wind en contact geluiden met het apparaat is ook een handicap. Een externe (richt) microfoon kan daarbij helpen, maar dan zit je ook al gauw in een prijsklasse van die Olympus apparatuur
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

tekenaar

Ruis, wind etc kan je er deels uit filteren met Audacity. Dit programma is gratis. Je hebt er wel een stukje in de opname bij nodig waar geen vogelgeluiden op staat, dus het is wat minder handig bij opname van vogelconcerten in de vroege ochtend.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

mgieskens

Citaat van: tekenaar op april 24, 2020, 14:58:51 PM
Je hebt er wel een stukje in de opname bij nodig waar geen vogelgeluiden op staat
Als je dat niet hebt, kun je het nog proberen met het Hi-pass filter. Dit vraagt wel om enig inzicht in de toonhoogte waar je de grens legt. Hoog genoeg om de meeste wij wind rumble weg te filteren, maar niet zo hoog dat je de lage ondertonen van de vogelzang uitholt. Ik start zelf meestal ergens rond de 1500Hz en dan afhankelijk van het resultaat opnieuw proberen met een hogere of lagere waarde.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

mgieskens

Een van de voordelen van een externe microfoon is dat ze vaak makkelijker van een zogenaamde dead cat zijn te voorzien. Die pluizige dingen tegen de windruis. Soms zelfs als accessoire meegeleverd, of optioneel.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

jeroen vinke

#6
Ik gebruik Hi-Q app op mijn telefoon. Je kan instellen dat je geluid als mp3 opslaat. Ook upload ie automatisch naar dropbox zodat ik op de pc zonder extra handelingen het geluid kan openen in audacity en het volume, de ruis etc kan aanpassen. Dat is niet eens per se altijd nodig.
Als je hem in audacity hebt kan je het geluid laten weergeven als spectrogram waardoor je makkelijk kan zien op welke frequentie je de high-pass filter moet instellen.

Ik heb twee keer hetzelfde geluid bij deze gekraagde roodstaart bijgevoegd. Eentje is onbewerkt en rechtstreeks met de telefoon opgenomen. De ander heb ik nog even bewerkt in audacity, (high pass filter, ruisonderdrukking en versterkt. https://waarneming.nl/observation/189537718/
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

mgieskens

Ik gebruik ook de Hi-Q app. Die laat iets meer heel van het geluid dan een standaard op stem geoptimaliseerde voice recorder.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

hiskodevries

Citaat van: mgieskens op april 24, 2020, 20:53:33 PM
Ik gebruik ook de Hi-Q app. Die laat iets meer heel van het geluid dan een standaard op stem geoptimaliseerde voice recorder.
ik ook, werkt prima
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hans Verdaat

#9

Lisette

Bedankt hiervoor! Ik heb nu een aantal opnames uitgeprobeerd, dat werkt best wel mooi

Citaat van: tekenaar op april 24, 2020, 14:58:51 PM
Ruis, wind etc kan je er deels uit filteren met Audacity. Dit programma is gratis. Je hebt er wel een stukje in de opname bij nodig waar geen vogelgeluiden op staat, dus het is wat minder handig bij opname van vogelconcerten in de vroege ochtend.

Lisette

Citaat van: jeroen vinke op april 24, 2020, 16:06:39 PM
Ik gebruik Hi-Q app op mijn telefoon. Je kan instellen dat je geluid als mp3 opslaat. Ook upload ie automatisch naar dropbox zodat ik op de pc zonder extra handelingen het geluid kan openen in audacity en het volume, de ruis etc kan aanpassen. Dat is niet eens per se altijd nodig.
Als je hem in audacity hebt kan je het geluid laten weergeven als spectrogram waardoor je makkelijk kan zien op welke frequentie je de high-pass filter moet instellen.

Ik heb twee keer hetzelfde geluid bij deze gekraagde roodstaart bijgevoegd. Eentje is onbewerkt en rechtstreeks met de telefoon opgenomen. De ander heb ik nog even bewerkt in audacity, (high pass filter, ruisonderdrukking en versterkt. https://waarneming.nl/observation/189537718/

Zo dat maakt een verschil zeg,  bedankt voor de tip  :duim:

mgieskens

Ik was zaterdag ook even bezig met een externe microfoon op mijn foto-/filmcamera. Zonder dead cat, dus pikt toch nog wel het nodige wind lawaai op, maar door de foam cap wel duidelijk minder in de hoge tonen. Dat maakt filteren iets makkelijker. Met de camera in filmmode pakt hij wel het hele geluidsspectrum.

Audacity spectogram voor filteren:


De Tjiftjaf zit nog wel boven de 3000Hz, maar de Roodborst, tegen het einde, komt eronder

Na een High Pass Filter ingesteld op 2000Hz met een roll-off van 24dB per octaaf:


Hier het geluid na filteren. Er is nog steeds wat ruis een tikken te horen, maar lang niet meer zo storend.
https://waarneming.nl/sounds/97601/

P.s.: Achteraf gezien had ik de microfoon beter los van de camera kunnen vasthouden in plaats van erop. Had behoorlijk gescheeld in de contact geluiden.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft