Hoofdmenu

Gele dovenetel

Gestart door Geum rivale, april 23, 2020, 16:28:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Zijn alle niet-Bonte Gele dovenetels automatisch subsp. montanum geworden?

Dat geldt dan ook voor deze: https://waarneming.nl/observation/43030506/.
80 Lamiastrum galeobdolon subsp. montanum
datum: 2009-05-18
locatie: De Steeg - Landgoed Middachten (GE)

De herbariumfoto heb ik zo-even toegevoegd. De bladvorm en -tanding lijkt inderdaad te wijzen op montanum, maar ik tel niet meer dan 8 bloemkelkjes per krans, wat galeobdolon suggereert. Of is dit een tussenvorm?

foto's:

Kees van Reenen

nielseimers

Alle subsp. galeobdolon waarnemingen zijn omgezet in subsp. montanum. In Heukels' Flora stond subsp. montanum niet opgenomen, maar nagenoeg alle waarnemingen betreffen deze ondersoort. Wanneer we weer een keer wat meer tijd hebben, gaan we deze waarnemingen nog een keer kritisch langslopen om te kijken of er toch waarnemingen van subsp. galeobdolon bij zitten. Dat is best een klusje en momenteel is het erg druk door het veldseizoen.

Geum rivale

#2
Helder. Is a.d.h.v. deze foto's hier ook niet één-twee-drie uitsluitsel te geven? Dan wacht ik het nader onderzoek af.

PS: Misschien is het handig om de ondersoorten te voorzien van een Nederlandse naam
Kees van Reenen

nielseimers

Nederlandse namen zouden een welkome toevoeging zijn.

Je hebt hier overigens inderdaad subsp. montanum.

Geum rivale

Citaat van: nielseimers op april 23, 2020, 20:34:47 PM
Je hebt hier overigens inderdaad subsp. montanum.
Bedankt. Bladvorm is dus toch een harder kenmerk dan aantal bloemen?

Citaat van: nielseimers op april 23, 2020, 20:34:47 PM
Nederlandse namen zouden een welkome toevoeging zijn.
Als ik helder heb wat de doorslaggevende kenmerken zijn wil ik wel een voorstel doen
Kees van Reenen

Geum rivale

Uit de opmerking van Niels bij mijn waarneming maak ik op dat de schutbladvorm doorslaggevend is. Als dat klopt is mijn voorstel om de ondersoorten, die in Heukels' 24 een Nederlandse naam ontberen, als volgt te benoemen:

- Lamiastrum galeobdolon argentatum: Bonte gele dovenetel (als in Heukels' 23)
- Lamiastrum galeobdolon montanum: Smalle gele dovenetel
- Lamiastrum galeobdolon galeobdolon: Brede gele dovenetel
Kees van Reenen

tekenaar

Ik zie Gelopbdolon ook wel als Genusnaam. Maar prima om de Heukels' te volgen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Willemien Troelstra

Citaat van: nielseimers op april 23, 2020, 20:34:47 PM
Nederlandse namen zouden een welkome toevoeging zijn.
Deze namen hebben dan geen enkele status en kunnen in de toekomst gewijzigd worden in andere namen. ssp argentatum aanduiden als Bonte gele dovenetel lijkt me geen probleem omdat die naam daar inderdaad al eerder voor is gebruikt, maar die andere twee heb ik wel vraagtekens bij.
groet, Willemien Troelstra

nielseimers

Ik begrijp je niet. Zie jij liever geen Nederlandse namen voor de drie ondersoorten? Ik vind dat zelf erg prettig werken. Ik houd mij zelf niet bezig met de Nederlandse naamgeving en tijdelijke namen bedenken is natuurlijk niet handig, maar ik zie altijd wel graag Nederlandse namen verschijnen bij een (onder)soort.

rapunzel

Er was in het verleden (zei de oude man) een namencommissie van Belgen en Nederlanders om Nederlandse namen aan soorten toe te kennen.
Misschien eens bij Leni informeren of die commissie ook voor de nieuwe Heukels geraadpleegd is/wordt.
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

Willemien Troelstra

Citaat van: nielseimers op april 27, 2020, 08:38:00 AM
Ik begrijp je niet. Zie jij liever geen Nederlandse namen voor de drie ondersoorten? Ik vind dat zelf erg prettig werken. Ik houd mij zelf niet bezig met de Nederlandse naamgeving en tijdelijke namen bedenken is natuurlijk niet handig, maar ik zie altijd wel graag Nederlandse namen verschijnen bij een (onder)soort.

Ik ben wel een voorstander van Nederlandse namen voor ondersoorten die in de Heukels in grote letters staan en soms misschien ook wel voor die in kleine lettertjes (jammer dat men het nog niet eens werd over de Bramen-namen), maar ik ben er niet blij mee als we eerst aan een naam wennen en die dan na een paar jaar moeten wijzigen.

Citaat van: rapunzel op april 27, 2020, 12:58:16 PM
Er was in het verleden (zei de oude man) een namencommissie van Belgen en Nederlanders om Nederlandse namen aan soorten toe te kennen.
Misschien eens bij Leni informeren of die commissie ook voor de nieuwe Heukels geraadpleegd is/wordt.
M.vr.gr. Koos
Zeker is die namencommissie er nog en die is ook actief en heeft veel namen vastgesteld voor de nieuwe flora. De hele lijst op p. 825-829 van Heukels24 is mede door hen tot stand gekomen.
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Citaat Willemien :

....maar ik ben er niet blij mee als we eerst aan een naam wennen en die dan na een paar jaar moeten wijzigen....

En dát heb ik nou steevast met die veranderingen van de wetenschappelijke namen [om wat voor reden dan ook !... en dan later wéer terug...]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Geum rivale

Citaat van: Willemien Troelstra op april 27, 2020, 16:07:32 PM
Zeker is die namencommissie er nog en die is ook actief en heeft veel namen vastgesteld voor de nieuwe flora.

De Gele-dovenetelondersoorten zijn voor zover ik nu heb nagegaan (heb Heukels' 24 doorgespit tot bl. 667) naast één recent ingeburgerde soort (Cotoneaster bullatus) de enige in groot lettertype zonder Nederlandse naam, dus lijkt het me logisch als die er komt. Wellicht kan mijn of een ander goed voorstel aan de commissie ter overweging worden doorgegeven, zodat er een standaard naam kan worden vastgesteld die op Waarneming alvast kan worden toegepast.

(Wat de bramen betreft begrijp ik overigens niet dat niet gewoon de naamgeving van Rubus-nederland.nl is gevolgd.)
Kees van Reenen

Geum rivale

Citaat van: Rien Ondersteijn op april 27, 2020, 18:58:41 PM
En dát heb ik nou steevast met die veranderingen van de wetenschappelijke namen [om wat voor reden dan ook !... en dan later wéer terug...]
Een reden te meer om Nederlandse namen te gebruiken; die zijn toch iets minder veranderlijk.
Kees van Reenen

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteijn op april 27, 2020, 18:58:41 PMEn dát heb ik nou steevast met die veranderingen van de wetenschappelijke namen [om wat voor reden dan ook !... en dan later wéer terug...]

Citaat van: Geum rivale op april 27, 2020, 20:20:17 PMEen reden te meer om Nederlandse namen te gebruiken; die zijn toch iets minder veranderlijk.

Hmm, dat zou ik graag eens onderbouwd zien (aantal naamsveranderingen per 1000 soorten per decade bij zowel wetenschappelijke namen als bij Nederlandse namen)...
Met vriendelijke groet, Rob

Geum rivale

#15
Citaat van: Rob Koelman op april 27, 2020, 21:53:09 PM
Hmm, dat zou ik graag eens onderbouwd zien (aantal naamsveranderingen per 1000 soorten per decade bij zowel wetenschappelijke namen als bij Nederlandse namen)...
Heukels' 23 t.o.v. 22: bijna 100 wetenschappelijke namen vs. 35 Nederlandse (zie bl. 675-7)
Heukels' 24 heeft een uitgebreid overzicht van veranderde wetenschappelijke namen en een te kort uitgevallen lijstje veranderde Nederlandse namen; bij het doorspitten daarvan om mijn eigen tabel bij te werken heb ik heel wat meer wetenschappelijke namen moeten aanpassen dan Nederlandse, misschien 3 tegen 1 of iets van die orde.
Oudere gegevens heb ik niet bij de hand, zou een compleet afstudeeronderzoek van te maken zijn.
Kees van Reenen

Erik Simons

volgensmij k omt subsp. galeobdolon oa in het Smoddebos voor, niet álles in NL is subsp. montanum

er is dacht ik ooit een artikel in Gorteria verschenen over de ondersoorten van L. galeobdolon, van Mennema, de vraag is in hoeverre die situatie nog actueel is.......
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'