Een houtsnip zien, hoe doe je dat?

Gestart door Marleen, april 22, 2020, 19:29:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo,

Houtsnippen zijn er best goed in om zich "onzichtbaar" te maken. Door hun kleuren en omdat ze wegduiken/stilzitten.

Vlak achter het huis is een bos en ik weet dat ze daar zijn.
Ik hoor ze in de avond, eerst daar, later gaan ze vliegen, ook over de tuin.
Het bos is niet zo heel groot, dus ik wandel er een paar keer per week omheen (in de winter) of doorheen (in de zomer).
Van de week liep ik er omheen en vloog er ook - denk ik - een houtsnip op, toen ik te dichtbij liep langs de kant van de weg.

Is er (het liefst zonder iets te gebruiken wat verstorend is) een manier houtsnippen eerder op te merken, eerder te zien?
Ipv wanneer ze opvliegen en je dus te laat bent?

Bijvoorbeeld in de avond als ze in het bos vlak achter het huis zijn. Ik denk dat ze dan al vrij in de buurt zijn.
Waar moet ik kijken? Zitten ze echt aan de buitenrand? Of blijven ze toch wel diep in het bos tot het moment dat ze gaan vliegen 's avonds?
Of zitten ze bijv op 10-50 m vanaf de buitenrand het bos in? Of.... Ze zitten niet in bomen toch, maar op de grond?

Zitten ze dicht tegen boomstammen of juist op stukjes die open zijn? Liever op iets dat hoog is of liever in een kuiltje?

Misschien een beetje stomme vragen, maar wat ik eigenlijk bedoel.... Als je een houtsnip wil zien, waar kijk je? Waar zitten ze?

Andere tips en trucs (met liefst geen of zo min mogelijk verstoring) om houtsnippen eerder op te merken, eerder te zien?

Hier een waarneming van vorig jaar, maar dit geluid hoor ik nu ook weer in de tuin. https://observation.org/waarneming/view/170143477

Groetjes, Marleen


P.S. Ik woon in Noorwegen, maar dat maakt voor de vraag verder niet uit, toch?

mgieskens

Ze heten niet voor niets houtsnip. Hout als een Oudnederlandse aanduiding voor bos.
En ze staan er ook om bekend dat je ze alleen maar te zien krijgt als je er zo wat op trapt. Of als ze op trek tegen de ruiten te pletter vliegen  :-\
Als je weet waar ze zitten zou je het nog met een wildcam kunnen proberen, maar dan moet je ook net geluk hebben
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

tekenaar

's avonds laat in de bosrand posten en hopen dat hij met hel allerlaatste licht een keertje langsvliegt ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Oenanthe

Houtsnippen hebben zo'n perfecte schutkleur en gedragen zich zo heimelijk dat je praktisch alleen maar te zien krijgt als je ze opjaagt. En als ze baltsen natuurlijk, en dat zal bij jou in Noorwegen anders liggen dan in Nederland. Bij ons beginnen ze tegen het donker worden te baltsen en gaan daar mee door als het zo donker is dat je ze niet meer kunt zien. Hoe dat gaat als het de hele nacht licht blijft zou ik werkelijk niet weten. Niet hoe laat ze beginnen en hoe laat ze ermee ophouden. Maar die middernachtszon zorgt er wel voor dat er veel meer waarnemingsmogelijkheden zijn dan bij ons.

Een houtsnip eerder opmerken zodat je hem niet stoort is vrijwel ondoenlijk. Daarvoor zijn ze veel te goed in het zichzelf verstoppen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Oenanthe

Het is maar wat je onder waarnemen verstaat. Een paar weken geleden liep ik in het donker door de duinen en hoorde een baltsende houtsnip overkomen. Wat was ik blij, al had ik hem alleen maar gehoord. Ik beschouw dat als een volwaardige waarneming en heb hem ook als zodanig ingevoerd. Jij kunt hem als het goed is op dezelfde manier waarnemen, met dien verstande dat je hem dan ook kunt zien. Prima toch?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

OJGoreng

Ik vermoed dat verreweg de meeste houtsnippen die bij leven en welzijn zittend/lopend worden waargenomen, in de sneeuw zitten; dan valt die hele schutkleur weg. Nou heb ik geen idee of ze uit Noorwegen wegtrekken vóór de eerste sneeuwval of dat een deel van de populatie gewoon blijft hangen, maar dat weet iemand anders misschien wel. Wachten op de eerste sneeuw, dus!
Met vriendelijke groet, Zainal

lukasverboom

Als hun biotoop vooral groen zou zijn zouden de houtsnippen dat ook zijn :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Oenanthe

Citaat van: lukasverboom op april 23, 2020, 18:39:54 PM
Als hun biotoop vooral groen zou zijn zouden de houtsnippen dat ook zijn :)
Watersnippen broeden wel in groen biotoop en zijn toch bruin. De bosbodem is volgens mij vrijwel altijd bruin door de aanwezigheid van dood blad. Houtsnippen zullen die plekken in elk geval zoeken. En wachten op sneeuwval is wat cynisch: onder die omstandigheden kunnen ze niet aan de kost komen, zeker niet in Noorwegen waar de grond bij sneeuwval naar ik aanneem (dat kan Marleen beter weten) stijf bevroren en dus onbruikbaar om voedsel uit te halen is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips