De zeldzaamheid van waarneming.nl

Gestart door Joris12345, april 21, 2020, 08:28:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Joris12345

Goedemorgen allemaal,

Op basis waarvan wordt de zeldzaamheid van Waarneming.nl bepaald? Kan het zijn dat die flink achterloopt op de actuele vogelsituatie? Wanneer wordt dit aangepast?

Ons valt bijvoorbeeld op:

- Sijs, Grote zaagbek maar vooral de Grote zilverreiger zijn overal te vinden, maar zijn op waarneming.nl 'vrij algemeen'.
- Grote lijster, pijlstaart en boompieper zijn op waarneming.nl 'algemeen' maar wij komen ze nauwelijks tegen.
- Ringtaling is vrij algemeen op waarneming.be, maar hier exoot.

De reden dat ik het vraag is omdat we een half jaar geleden met de vriendengroep een vogelwedstrijd hebben opgezet en de zeldzaamheid meetelt in de puntentelling. We hebben ook andere classificaties uit boekjes overwogen maar die van waarneming.nl leek ons het meest betrouwbaar en actueel. Naarmate de wedstrijd vordert zetten we daar steeds meer vraagtekens bij, maar een beter alternatief kennen we niet. Hebben jullie misschien een idee?

De vogelwedstrijd is een groot succes trouwens.

Bart van Hoogstraten

IK had bij een wandeling afgelopen zondag de ene na de andere boompieper (vlak bij de Duitse grens bij Nijmegen). Hun gezang was permanent aanwezig en ik zag om de haverklap een parachutetje. Een Zilvermeeuw heb ik op die plek echter nog nooit gezien terwijl hun landelijke status 'algemeen' is. Kun je daar iets mee?  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

mgieskens

Het gaat volgens mij om een landelijke status die niet of nauwelijks rekening houdt met regionale verschillen en seizoens invloeden.
Bovendien lijkt me dat je voor bijvoorbeeld een zeearend andere aantallen hanteert dan voor een koolmees.
Waar het dan wel precies op gebaseerd is weet ik ook niet. Ik vermoed een afgeleide van de status die Sovon en Vogelbescherming er aan geven. Maar dan weet je nog niet hoe die wordt bepaald.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Joris12345

#3
Bedankt voor de tips, ik ben ondertussen verder aan het zoeken. In het rapport over de rode lijst 2016 (uitgebracht in 2017) wordt ook gewerkt met 4 zeldzaamheidscategorieën (naast 'afwezig') volgens een iets andere indeling:

algemeen (a)
actuele verspreiding minimaal 25% van de atlasblokken; of minimaal 25.000 voortplantende individuen

vrij zeldzaam (z)
actuele verspreiding 5 tot bijna 25% van de atlasblokken; of 2.500-24.999 voortplantende individuen

zeldzaam (zz)
actuele verspreiding 1 tot bijna 5% van de atlasblokken; of 250-2.499 voortplantende individuen

zeer zeldzaam (zzz)
actuele verspreiding bijna 0 tot bijna 1% van de atlasblokken; of 1-249 voortplantende individuen


Maar de uitkomsten verschillen nogal van waarneming.nl:
- Appelvink is Vrij algemeen op wn.nl, maar in het rapport Algemeen. Eigen toevoeging: het jaar daarop (2017) was er een invasie.
- Grote lijster is Algemeen op wn.nl, in het rapport Vrij zeldzaam
- Grote zilverreiger en Purperreiger zijn Vrij algemeen op wn.nl, in het rapport Zeldzaam
- Kramsvogel is Algemeen op wn.nl, in het rapport Zeer zeldzaam.

Gezien de toename van Grote zilverreigers in ons land lijkt het of waarneming.nl actueler is dan de kwalificatie in dit rapport. Maar het zou ook kunnen dat volgens andere criteria wordt gewerkt.

Het rapport is van Sovon en opgesteld volgens Nederlandse en internationale IUCN-criteria, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Op de website van Sovon zelf wordt dan weer niet met deze zeldzaamheidscategorieën gewerkt. Ik ben dus nog zoekende!

jeroen vinke

Wat mij opvalt over dit stukje: hoe kan de invasie van appelvinken in 2017 invloed hebben op de cijfers van 2016?
Gaat dit niet over broedvogels? Anders vind ik het raar dat kramsvogel zeldzaam is.
Hoe kan er zich 1 voortplantend individu ergens bevinden?
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Joris12345

#5
Dat van die appelvink was mijn eigen toevoeging. Dat wordt dus niet in het rapport benoemd.

Dit is het rapport: https://www.sovon.nl/sites/default/files/doc/rap_2017-34_basisrapport-rode-lijst-2016.pdf

De indeling van zeldzaamheden die ik noemde, met inderdaad een minimum van 1 broedend individu, staat op pagina 10.

Dat de kramsvogel zeer zeldzaam is vind ik ook vreemd. Misschien heeft dat te maken met invasies, volgens de tuinvogeltellingen waren er in 2009, 2013 en 2017 invasies https://www.tuinvogeltelling.nl/opmerkelijk?trend=7222. Maar ook in andere jaren zijn ze best te zien. De Keep (vrij algemeen op wn.nl) is trouwens ook zeldzaam in het rapport. Stond vorig jaar nog in de tuinvogel top 25.

Ik veroordeel niets of niemand trouwens, want ik begrijp ook wel dat er grote lokale verschillen zijn en de classificatie door invasies en trends lastig wordt gemaakt. Waar ik naar op zoek ben is gewoon de actuele onderbouwing die waarneming.nl hanteert.

migratorius


August

Waarschijnlijk zal er in jouw omgeving wel een locale vogelwerkgroep aanwezig die waarschijnlijk daar al jaren inventariseert zij weten wat algemeen en zeldzaam is in jouw omgeving en daar dan de punten aan ontleden. Waarneming.nl gebruikt voor nederland de gegevens van sovon https://www.sovon.nl/nl/vogelatlas maar dat is natuurlijk op landelijk niveau. Maar het  blijft een feit dat bv de Zeearend in de Flevopolder vrij algemeen is en in Limburg zeldzaam . Dus lijkt me het lastig om punten te geven op basis De zeldzaamheid van waarneming.nl
August van Rijn

Joris12345

Citaat van: migratorius op april 23, 2020, 09:16:53 AM
De rode lijst gaat over broedvogels: Kramsvogel is een zeer zeldzame broedvogel.
Het is een algemene wintergast.

JanHein

Ah natuurlijk, dat had ik me eerder moeten bedenken. :rolleye:

Citaat van: August op april 23, 2020, 12:28:12 PM
Waarschijnlijk zal er in jouw omgeving wel een locale vogelwerkgroep aanwezig die waarschijnlijk daar al jaren inventariseert zij weten wat algemeen en zeldzaam is in jouw omgeving en daar dan de punten aan ontleden.

Goede tip. Toevallig heb ik nog een boekje liggen van de vogelwerkgroep Arnhem. Helaas gaat dat het niet makkelijker maken, want we willen ons niet beperken tot de vogels uit deze omgeving maar juist de natuur van heel Nederland verkennen. Dan kunnen we ook maar beter een landelijke zeldzaamheidsindeling gebruiken (dus wie een zeearend in Limburg spot heeft de 'pech' er alleen Vrij algemeen voor te scoren, wie een Hop in Spanje spot scoort niks).

CiteerWaarneming.nl gebruikt voor nederland de gegevens van sovon https://www.sovon.nl/nl/vogelatlas maar dat is natuurlijk op landelijk niveau. Maar het  blijft een feit dat bv de Zeearend in de Flevopolder vrij algemeen is en in Limburg zeldzaam . Dus lijkt me het lastig om punten te geven op basis De zeldzaamheid van waarneming.nl

Bedankt voor de info. Dat roept weer nieuwe vragen op:
- Heeft waarneming.nl een eigen interpretatie om de zeldzaamheid van een soort te bepalen? Ik zie in de vogelatlas wel diverse cijfers bij iedere soort, maar niet specifiek een zeldzaamheidsschaal (behalve hoofdstuk 4: Zeer zeldzame soorten).
- Is de indeling van waarneming.nl dus gebaseerd op data tot 2016? (tot zover gaat de laatste vogelatlas)