Zou dit een zeearend kunnen zijn? (Noorwegen)

Gestart door Marleen, april 20, 2020, 17:14:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo,

Ik zag vanuit mijn ooghoek vanaf mijn werkplek een vogel aanvliegen.
Ik ben gauw naar buiten gerend want ik zag dat het iets roofvogelachtigs was.
Maar de vogel was al weer een stuk verder gevlogen natuurlijk.

Ik heb evt nog een foto, maar die gaat denk ik weinig helpen.

Welke vogel is dit? Is het een zeearend?

https://observation.org/waarneming/view/189218126
onzeker Zeearend - Haliaeetus albicilla gezien op 2020-04-20 Norway - Øyer





Groetjes, Marleen

Morten

Een witte staart is inderdaad een kenmerk voor zeearend, maar daar is de vogel in zijn geheel niet fors genoeg voor. Dit is een ruigpootbuizerd, die zijn momenteel weer bezig met de trek naar de noordelijke broedgebieden.
Waar je op kunt letten is de staart die een donkere eindband lijkt te hebben, andere kenmerken die ik meen te zien op deze foto's zijn de koude tint van de bovendelen en de lichtere kop, mogelijk zelf de polsvlek op de linkerondervleugel.
Groet, Morten


frankneijts

Citaat van: Marleen op april 20, 2020, 17:40:16 PM
Hallo Morten,

Oké, ik heb er voorlopig Ruigpootbuizerd van gemaakt.
Als anderen er anders over denken hoor ik dat natuurlijk nog graag.

Ik heb de foto nog eens goed bekeken en ook met het boek erbij.
De donkere eindband durf ik niet zo goed te zeggen. En de andere kenmerken zijn voor mij als leek nog lastiger te bepalen.
Maar het klopt wel dat het niet zo'n forse vogel was. En vloog inderdaad richting Noord. Al is dat natuurlijkniet echt een kenmerk.

Groetjes, Marleen

Morten heeft helemaal gelijk ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

tekenaar

commentaar bij zetten met een link naar dit forum onderwerp, lijkt me
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

tekenaar

als jij commentaar plaatst als toelichting, krijgt de validator daar automatisch bericht van in de vorm van een e-mail.

Dus natuurlijk helpt dit!

Nu heeft hij dit forum onderdeel niet gezien.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Bart van Hoogstraten

#5
Citaat van: Marleen op juni 17, 2020, 17:31:02 PM
Hallo

Ik heb in het topic over foutieve determinaties buitenlandse vogels de waarneming gemeld.
Omdat hij voor de 2e keer op (nog) niet te beoordelen was gezet.

https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,307182.msg2399335.html#msg2399335

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 17, 2020, 17:20:43 PM
Citaat van: Marleen op juni 17, 2020, 14:23:50 PM
Twee keer in het betreffende topic gevraagd. 1x per ongeluk in het foutieve determinaties bij nederlandse vogels. Die is zonder bericht gewoon verwijderd.
Even een vriendelijk berichtje van goh per ongeluk verkeerde topic, vraag het even daar of een verplaatsing van het bericht naar het juiste topic, kan er blijkbaar niet af.
Ik vraag het hier dus nog maar een vierde keer.  :rolleye:

Kan alsjeblieft deze ruigpootbuizerd waarneming worden goedgekeurd?
In het forumtopic door twee forumleden vastgesteld dat het ruigpootbuizerd is, waaronder door 1 admin.

De waarneming staat nu (al 2x) op (nog) niet te beoordelen, terwijl het dus wel te beoordelen is.

Heel hartelijk bedankt

Groetjes, Marleen

(Het maakt mij niet uit of/wanneer een waarneming gevalideerd wordt. Het maakt mij wel uit als een waarneming fout gevalideerd wordt.)

Ik zie te weinig kenmerken om daar iets zekers van te maken. Misschien zien admins dat ook niet (als ze er al naar hebben gekeken want bij Observation is een hoop tekort aan vrijwilligers die zich daar over ontfermen). But we are all admins -> keur hem zelf goed... (Als je eens wist hoeveel ik aan buitenlandse waarnemingen op ongekeurd heb staan terwijl ikzelf zeker weet wat het is...).

Dus blijkbaar is het toch geen zekere ruigpootbuizerd.

Groetjes, Marleen

Kom op Marleen. Ik zeg niet dat het er geen is. Ik zeg alleen dat ik niet weet of het er eentje is. En de betreffende admin weet het ook even niet en is al een paarduizend vogels verder met valideren waarvan hij een deel ook niet zeker weet. What is the point and what is the issue? Zet hem zelf op zeker en neem daar genoegen mee.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Marleen op juni 17, 2020, 18:11:35 PM
Kom op Bart. Gaan we deze precies dezelfde discussie nou elke keer voeren als er waarnemingen foutief gevalideerd worden?

PRO FORMA -> Jouw waarneming is niet foutief gevalideerd. Hij is alleen (nog) niet gevalideerd.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

lukasverboom

Een waarneming die op (nog) niet te beoordelen is gezet zoals in dit geval is m.i. niet foutief gevalideerd. Elke waarneming kent een foutmarge, en als validator weeg je af hoe zeker je bent dat de determinatie klopt en valideer je aan de hand daarvan. Ik ben het met Bart eens, als deze geen groen vinkje krijgt heeft dat voor niemand consequenties. Het voordeel is dat er niet mogelijk een foutief goedgekeurde waarneming in de database staat. Ik kan me goed voorstellen dat de validator hier voor (nog) niet te beoordelen is gegaan. Hoe sluit je een buizerd met een lichte stuit uit?
Overigens staat het woordje (nog) er niet voor niets: vaak genoeg worden waarnemingen die daar eerder op gezet zijn later alsnog beoordeeld. Ik loop ze bij de weekdieren geregeld na.

En nu weer terug naar mijn mosjes. :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

OJGoreng

#8
Op de nieuwe site van waarneming.nl kan ik onderaan mijn eigen waarnemingen precies lezen welke (kunstmatige of menselijke) validator welke handeling heeft uitgevoerd. Als dat op obersvado.org ook zo is, kun je wellicht de admin die de status op 'niet te beoordelen' heeft gezet identificeren en een berichtje sturen (als je dat tenminste niet allang gedaan hebt). Ik kan me voorstellen dat een Noorwegen-admin het Nederlands niet machtig is, en dus niet zoveel kan met de ondersteunende forumlink waar je bij je waarneming naar verwijst?

Mijn inschatting toen je dit topic startte was overigens ook meteen ruigpootbuizerd. Gevaarlijk om te gaan speculeren over de beweegredenen van een niet-geïdentificeerde validator, maar ik zou me kunnen voorstellen dat die vindt dat op zo'n afstand een reguliere buizerd als deze niet met zekerheid kan worden uitgesloten (territoriumhoudend in Amstelveen, overigens), al is dat daar misschien juist de minder waarschijnlijke soort.



Met vriendelijke groet, Zainal

OJGoreng

Citaat van: Marleen op juni 17, 2020, 22:11:23 PMAls het echt niet te beoordelen is, dan vind ik dat ook prima.
Maar nu heb ik het idee dat de waarneming (vanwege de bevestigende reacties hier) onterecht op (nog) niet te beoordelen staat.

Ik kan me zo voorstellen dat niet elke validator daar op dezelfde manier mee omgaat; het blijft toch een beetje een kunst, anders was het wel eenvoudiger geweest om het kunstmatige neurale netwerk dat de autovalidatie doet te trainen. Bij foto's waar niet elk detail op zichtbaar is, zal iedereen een soort interne kansbereking doen hoe waarschijnlijk een determinatie is. Rekkelijke validatoren zullen misschien genoegen nemen met een kleine onzekerheidsmarge, terwijl de preciezen wellicht vinden dat elk diagnostisch detail glashelder gedocumenteerd moet zijn voor je iets kunt valideren. Bij de ene benadering slipt er misschien een enkele keer een verkeerde determinatie doorheen (een vals-positief), bij de andere manier blijven correcte determinaties geregeld op 'niet te beoordelen' staan.
In het geval van jouw foto's zou ik denken dat de kans dat het iets anders is dan een ruigpootbuizerd ontzettend klein is, maar misschien toch net niet helemaal 0. Of 'niet te beoordelen' dan terecht of onterecht is wordt een kwestie van opinie; onterecht voor de rekkelijken, terecht voor de preciezen?

(Verdiep je voor de lol eens in het probleem van de hybridisatie tussen Pontische en zilvermeeuw, en je merkt dat het allemaal nog veel erger kan.)
Met vriendelijke groet, Zainal

Carolien



Ik vind het heel fijn en positief om te lezen dat jij zulke waarnemingen naloopt. Bij heel veel soortgroepen gebeurt dat volgens mij niet.

Groetjes, Marleen
[/quote]

Jawel hoor, ook bij andere soortgroepen worden zulke waarnemingen netjes nagelopen en van commentaar voorzien. Je zou jezelf ook af kunnen vragen waarom dat bij jou dan niet meer zo vaak gebeurt? Zou het wellicht te maken hebben met je gefrustreerde en verongelijkte bijdragen op dit forum (al sedert vele jaren)? Het kan zomaar zijn dat je negatieve houding hier mensen (admins zijn namelijk net mensen) enorm afschrikt. Ik ben heel eerlijk dat ik voorbij scroll aan je waarnemingen om een oeverloze discussie met je te voorkomen.
Hartelijke groet Carolien Reindertsen

Henri van Dodeweerd

 De stand wordt dan 3 -3. De foto's zijn heel matig, de houding van de vogel niet optimaal. Het kan prima een ruigpoot zijn, maar een kleine kans dat het een gewone is ..

Met nog niet te beoordelen is toch niets mis? De admin wil mogelijk op een later tijdstip er naar kijken. Misschien vinden ze door de kans op een buizerd dat het niet te beoordelen is. Maakt toch niet uit?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd