Ondersoorten honingbij

Gestart door Deborah, april 20, 2020, 11:12:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

Deborah

De bioloog, imker en oprichter van ZwarteBij.org stelt dat "De Westerse honingbij (Apis mellifera) is een insectensoort welke heel divers is en over bijna de gehele Aarde terug te vinden is. Momenteel worden er binnen deze soort 25 ondersoorten onderscheiden, daarvan is de Zwarte bij (Apis mellifera mellifera), ook wel Mellifera genaamd, de ondersoort welke van nature Noord(west)-Europa als habitat heeft. Zij is met andere woorden de énige honingbij inheems in Vlaanderen."

ZwarteBij.org

Op waarneming.nl zie ik echter dat er geen onderscheidt wordt gemaakt tussen deze inheemse ondersoort en de andere ondersoorten. Daarom vraag ik mij af; wat is de reden daarvan?
Met vriendelijke groet, Deborah

bas.drost96

Volgens mij zijn de ondersoorten vaak niet betrouwbaar van elkaar te onderscheiden.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

wilde

Citeerondersoorten vaak niet betrouwbaar van elkaar te onderscheiden
Dat is nog wat aardiger gezegd dan het in werkelijkheid is.

Het is een illusie te denken dat er in Europa nog zuivere ondersoorten van de honingbij voorkomen.
Veel imkers gebruiken zogenaamde Carnica-bijen. Dat is dan niet slechts 1 ras, maar vele ondersoorten.
Anderen gebruiken graag Buckfastbijen. Dat is een kweekproduct en geen ras. Het is een mix van allerlei honingbijen.
Genoemde soorten worden gekweekt vanwege bepaalde eigenschappen. Dat kan zijn vanwege de ingekruiste eigenschap van zachtaardigheid. Ze zijn dan veel minder stekerig. Helaas worden honingbijen zo wel eigenschappen ontnomen, die ze moeten hebben om gezond te zijn.
De hoofdmoot van de imkers gebruikt bastaardrassen. De koninginnen paren met veel darren (gemiddeld 10 tot 20 stuks). Door al die darren met verschillende afkomsten is de honingbij in onze streken een bastaardras dat zeer variabel is.
Als er al kenmerken zijn, die tot een ondersoort behoren, zijn er altijd andere kenmerken die er niet bij horen.

Voor de liefhebbers van de zogenaamde zwarte honingbij is dat helaas niet anders. Die bij bestaat niet meer. Men probeert die terug te kruisen tot een beestje dat er op lijkt, maar het blijft een benadering.

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Deborah

Dankjewel allebei! Wordt die bastaardhoningbij dan wel gezien als inheems? Zo wordt die bij waarneming.nl weergegeven, maar Stichting EIS schrijft bijvoorbeeld dat honingbijen niet behoren tot de wilde insectenfauna van Nederland. Kunnen die twee naast elkaar bestaan (inheems en niet-wild)?

wilde

De honingbij is geen inheemse soort meer. Het is een landbouwhuisdier, dat door imkers in stand wordt gehouden.
Vergelijk het met een hond: de Duitse herder is ook geen inheemse soort hond.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Deborah