vogels via de webcam worden goedgekeurd (???????)

Gestart door c.witkamp, april 18, 2020, 16:29:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

c.witkamp

Ik kwam net deze tegen: https://estonia.observation.org/waarneming/view/188945198
Een waarneming via een webcam. Zal wel automatisch goedgekeurd worden, maar vind het toch vreemd dat dit kan. Op een druilerige middagje een aantal webcams afkijken en hoppa, de soorten stromen binnen zonder dat je er geweest bent. Lijkt me niet helemaal de bedoeling, zelfs niet van een digitaal waarnemingenboekje.
groeten,

cees

OlivierO

Citaat van: c.witkamp op april 18, 2020, 16:29:52 PM
Ik kwam net deze tegen: https://estonia.observation.org/waarneming/view/188945198
Een waarneming via een webcam. Zal wel automatisch goedgekeurd worden, maar vind het toch vreemd dat dit kan. Op een druilerige middagje een aantal webcams afkijken en hoppa, de soorten stromen binnen zonder dat je er geweest bent. Lijkt me niet helemaal de bedoeling, zelfs niet van een digitaal waarnemingenboekje.

Waarom niet?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

William de Jong

Ik heb 'm op de methode 'telemetry' gezet. Dat is denk ik wat in dit geval minimaal gepast is. Of het ook echt de bedoeling is dat mensen via webcam gaan invoeren vraag ik me ook af. Maar ja, met camera-val en geluidsrecorder mag ook.

Groeten, William de Jong

mgieskens

Uiteindelijk gaat het om de waarnemingen en niet om een competitie tussen waarnemers waarbij vals spelen niet is toegestaan.
Al moet ik toegeven dat dit soort webcam verhalen mij ook wel een beetje een dubbel gevoel geven.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

ArjenDrost †

Het lijkt me voor de gebruiker ervan afhangen waarvoor hij waarneming.nl gebruikt. Als het is om voor zichzelf een overzicht te gegeven van wat er allemaal in een bepaald gebied gezien wordt, waarom niet? Voor z'n eigen lijst zal het idd niet zo zinvol zijn.

Voor waarneming.nl zelf maakt het lijkt me niet uit hoe een soort is vastgesteld. Zolang het maar duidelijk is dat een soort op een bepaald moment op een bepaalde plek zat, lijkt het me prima om in te voeren.

Groeten, Arjen

Cygnus

#5
Op zich lijkt mij hier niets op tegen. Er zijn veel webcams her en der in de wereld. Soms zijn er interessante dingen te zien die het waard zijn om geregistreerd te worden. Als verder niemand dergelijke gegevens invoert blijven ze voor altijd buiten beeld. Ik heb vorig jaar zelf ook een keer een webcam-waarneming ingevoerd. Op een webcam in Estland, waarvan ik de exacte lokatie wist, was vroeg in het seizoen een Porceleinhoen te horen. Dit bleek de vroegste waarneming ooit in Estland te zijn. Ik vond het belangrijk dat dit geregistreerd werd en heb de waarneming daarom ingevoerd, voorzien van het betreffende beeld/geluidsfragment.

Ik voor ook wel eens gps-fixes in van gezenderde vogels (met toestemming van de onderzoeker die de vogel van een zender heeft voorzien) als ik van mening ben dat het vanuit een oogpunt van kennis van belang is dat te registreren.

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema