iObs 4.2.1: verbetering opslaggebruik

Gestart door Sjaak Schilperoort, april 18, 2020, 11:43:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

Sjaak Schilperoort

Sinds vandaag is iObs 4.2.1 beschikbaar in de app store. In deze versie is een verbetering doorgevoerd in het opslaggebruik van de app, wat je vooral zal merken als je veel foto's toevoegt. De stamgegevens, dus activiteiten en kleden, zijn bijgewerkt met die op de server. Verder bevat deze versie wat kleinere bugfixes. Veel plezier ermee!

Hannie Luijten

Stomme vraag misschien, maar moet ik deze versie downloaden, of wordt de versie die ik nu heb automatisch geupdate? (Nu staat er 4.2 op.)
Groet, Hannie

Sjaak Schilperoort

Hannie, als je zelf niets hebt gedaan om 4.2 te krijgen, dan zal 4.2.1 ook automatisch geïnstalleerd worden, waarschijnlijk komende nacht. De twee versies zijn qua functie overigens identiek. Het enige verschil is dat 4.2.1 een fix bevat voor een crash die optrad als je voor de allereerste keer foto's ging toevoegen.

bbalten

Goedemorgen.
Ik kan op de telefoon niet meer in Iobs komen sinds de laatste aanpassing. Als ik het wil openen gaat ik weer naar het startscherm. Kan ik iets doen om dit te herstellen?
Groet, Bernadette

e.rijnen

Idem. Zowel op iPhone als op iPad werkt iObs sinds vandaag niet meer.
Programma verschijnt even en valt dan weg - zwart scherm en vervolgens mijn startscherm telefoon.
Software is bijgewerkt naar 4.2.1. Maar: nada, programma is niet meer te gebruiken.
Mvg Erik

Sjaak Schilperoort

Hoi Erik, Bernadette, dit klinkt als een crash bij het opstarten. Van crashes krijg ik altijd een melding, maar die verschijnen niet. Voor mij wordt het dan lastig om te achterhalen wat hier mis kan zijn. Je kunt proberen om iObs te verwijderen en daarna opnieuw te installeren. Je raakt dan wel de al ingevoerde waarnemingen kwijt. Hopelijk heb je al je waarnemingen al verzonden.

e.rijnen

Hoi Sjaak. Verwijderen en opnieuw installeren levert zelfde resultaat. Hij installeert, app staat in startscherm, maar na touch gaat scherm even op zwart en terug naar mijn startscherm.
Kan het zijn dat besturingssysteem (nog een 9 zoveel versie) de vernieuwde app niet meer ondersteunt?
In dat geval wordt het nieuwe phone. Of pen + papier.
Mvg Erik

bbalten

IOk wacht nog even met deze oplossing, op de reactie op Eric. Ik heb nl nog niet alles verzonden...
Telefon is Iphone5. Op de Ipad (nog veel ouder) doet ie het nog wel

Sjaak Schilperoort

iObs zou gewoon moeten draaien op een iPhone 5. Vermoedelijk wordt het probleem veroorzaakt door een bug in de meest recente versie van de Apple-software om voor iPhone te ontwikkelen. Dit resulteert in problemen op 32-bits devices, oftewel iPhone 4S, iPhone 5 en iPhone 5C. Als je zo'n phone hebt, iObs 4.2.1 werkt niet meer op je phone en je wilt helpen om een oplossing te testen, dan graag je e-mailadres melden aan iobs@waarneming.nl.

Hannie Luijten

Citaat van: Sjaak Schilperoort op april 18, 2020, 19:41:09 PM
Hannie, als je zelf niets hebt gedaan om 4.2 te krijgen, dan zal 4.2.1 ook automatisch geïnstalleerd worden, waarschijnlijk komende nacht. De twee versies zijn qua functie overigens identiek. Het enige verschil is dat 4.2.1 een fix bevat voor een crash die optrad als je voor de allereerste keer foto's ging toevoegen.
Staat er inderdaad op nu.  :blink:
Groet, Hannie

Sjaak Schilperoort

Update: de crash bij het opstarten van iObs 4.2.1 op iPhone 4S, iPhone 5 en iPhone 5C en iPad 4 wordt inderdaad veroorzaakt door een compiler-bug in de meest recente ontwikkelomgeving van Apple. Een test-versie van iObs die met de vorige versie van de ontwikkelomgeving is gemaakt lijkt dit probleem niet te vertonen. Als de testen succesvol zijn afgerond, dan zal later deze week een update in de app store verschijnen. In de tussentijd kun je iObs gewoon laten staan. Verwijderen van de app verwijdert ook de gegevens die je hebt ingevoerd.

bbalten

Okee, dan wacht ik dit even af. Ik hoop dat dit werkt.
Groet, Bernadette

Sjaak Schilperoort

De fix voor de crash op  iPhone 4S, iPhone 5 en iPhone 5C en iPad 4 werkt. Deze zal als iObs 4.2.2 in de loop van de avond voor iedereen beschikbaar komen in de app store.