Slechtvalken?

Gestart door Jos Welbedacht, april 18, 2020, 11:13:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

Goedemorgen,

Afgelopen donderdag kwam ik twee valken tegen boven de Eemshaven. Helaas heb ik ze maar kort kunnen volgen, dus goede observatie en foto's zaten er niet in. Het eerste wat opviel was het verschil in formaat. De kleinere was duidelijk een Slechtvalk, vermoedelijk een mannetje, die steeds indrukwekkende, zeer snelle duikvluchten maakte op de andere, grotere valk. Het tweede dat opviel was dat de kleinere Slechtvalk een stuk lichter was, met blauwgrijze bovendelen, zoals je van een Slechtvalk verwacht. De andere vogel kwam een stuk donkerder op mij over. In het veld heb ik er niet te lang bij stil gestaan en ben ik uitgegaan van een paartje Slechtvalken, waarbij de grotere vogel dan het vrouwtje zou moeten zijn. Nu ik echter, twee dagen later, de (slechte) foto's op de computer bekijk, valt mij toch op dat de grotere vogel wel erg donker is voor een Slechtvalk en de daarbij passende tekening mist. Een paartje Slechtvalken ligt natuurlijk het meest voor de hand, maar voor de zekerheid leg ik de vogel toch maar even voor op dit forum. Er zijn natuurlijk best veel losvliegende hybrides waar je rekening mee moet houden, maar een doortrekkende Giervalk is natuurlijk ook een optie. Kunnen jullie hier wat over zeggen?

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

OJGoreng

#1
Die andere is geen valk, maar een buizerd. Zeker in het eigen territorium zal een slechtvalk routinematig buizerds de buurt uit bonjouren, en dat ziet er zo uit als de scenes op je foto's. Slechtvalken hebben momenteel jongen, en dan zijn ze vast nog feller dan normaal.

Hier een paar voorbeeldjes bij mij uit de buurt (vrouw slechtvalk en een lichte in plaats van een donkere buizerd, maar hoe dan ook. Vlakbij slechtvalkennest.)



Met vriendelijke groet, Zainal

Jos Welbedacht

#2
Dag Zainal, bedankt voor je reactie. Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat dit een Buizerd is en ik dat in het veld niet gezien heb. Maar toegegeven, aanvankelijk lag mijn focus op de andere vogel die een indrukwekkend showtje weggaf. De foto's laten echter een duidelijk puntige, ongetekende (onder)vleugel zien. Ook is de staart m.i. erg substantieel voor een Buizerd. De algehele jizz is, zowel in het veld als op de foto's, m.i. valkachtig. Misschien komt het echter door de momentopnames, waardoor de indruk van grote valk bij mij is ontstaan. Hoe dan ook, de bruine kleur is niet verkeerd voor een Buizerd.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

OlivierO

De 2e is toch een buizerd hoor.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Jos Welbedacht

Een egaal donkere buizerd met puntige vleugels en zonder contrast in de ondervleugeldekveren en arm-/handpenbases dan ;p
Nee, ik geef jullie inmiddels gelijk hoor, maar het blijft toch een beetje een blunder van mij, wat mij betreft. Maar die moeten er ook tussen zitten.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

OJGoreng

Op de eerste foto kijk je naar de bovenkant van de vleugels. Op de tweede zie je de onderkant van de rechtervleugel, en daar is de buizerdtekening goed te zien, lijkt me.


Met vriendelijke groet, Zainal