Determinatie vraag Waarneming

Gestart door rbwadden, april 17, 2020, 11:23:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

rbwadden

Nu ben ik al wel een tijdje bezig met determineren en soms kom ik er niet uit vanwege de soms kleine verschillen. Dan biedt een foto uploaden op Waarneming vaak uitkomst. Wel probeer ik goede foto's te maken zodat determineren makkelijker is.

Voorbeeld: laatst zag ik een foto (prima van kleur en contrast overigens) van een vogel met schrale lichte oranje poten en een stukje schraal oranje snavel met zwarte uiteinde. Meteen dacht ik dat het een tureluur was maar door de schrale oranje poten gaf ik hem in bij Waarneming: 98% groenpootruiter. Ik heb verschillende uitsneden gemaakt en er kwam toch met zeer veel overtuiging uit dat het een groenpootruiter moest zijn. Toch geloofde ik het niet want een groenpootruiter heeft wel degelijk groene poten en een ietsiepietsie kromme snavel.
Vervolgens heb ik die foto (is van iemand anders) binnengehaald en in Lightroom de lichte schrale oranje kleur opgelicht naar meer oranje. Opnieuw bekeken en nu zegt Waarneming dat het 100% tureluur is.
Mijn vraag is: hoe goed determineert Waarneming.nl?

Dank alvast voor de opmerkingen.
Groet,
Rens
Met vriendelijke groet,

Remmert

jeroen vinke

Je moet het zien als hulpmiddel en niet klakkeloos volgen.
Het is al bekend dat de herkenning bij vogels wel eens de soep in loopt, waar dat bij insecten en planten vaak wel goed zit.
Het is goed dat je bij twijfel toch op je eigen intuïtie afgaat en harde kenmerken gebruikt.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

rbwadden

Met vriendelijke groet,

Remmert

frankmeer

Frank van der Meer

pdeknijff

Het is belangrijk om je te realiseren dat de app net zo betrouwbaar is als het testmateriaal waarmee het programma alles "heeft geleerd".
Bij alle insecten moet je eigenlijk altijd de gegeven suggesties eerst zelf controleren, ook als de voorspelling 98 of 99 % is. Ik heb gewoon twee schermen open als ik waarnemingen met foto's invoer. Is erg eenvoudig en heeft als bijkomend voordeel dat je niet uitsluitend blind gaat vertrouwen op de app, waarmee je dus ook jezelf kunt trainen met het herkennen van wat dan ook.
Bij vogels zal dat niet anders zijn.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff