Idee achter deze pagina

Gestart door Jannes Boers, april 13, 2020, 15:11:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jannes Boers

Hallo allemaal,

Welkom op subpagina korstmosparasieten. Deze pagina is opgericht om de zaken omtrent korstmossen en parasieten wat beter te kunnen scheiden. Leuke waarnemingen en opmerkingen die betrekking hebben op het onderwerp kunnen hier besproken/bediscussieerd worden. Daarnaast kunnen vragen m.b.t. determinatie hier ook besproken worden.

Verder een vraag aan iedereen die parasieten invoert om bij substraat de gastheer in te voeren, zodat er een beter beeld verkregen wordt van de verschillende gastheren van diverse soorten. Dit is makkelijk te doen via het invoerscherm. Als er twee verschillende waarnemingen van een parasiet zijn met dezelfde gastheer, dan komt deze automatisch in het 'Op/in overzicht' van de gastheer op Waarneming.

Op deze manier kan deze onderbelichte soortgroep wellicht wat meer onder de aandacht komen bij andere mensen en is er een overzicht van welke parasieten ze bij welke korstmossen kunnen verwachten. Soorten zullen dan wellicht sneller herkend worden en hopelijk wordt er zo meer informatie verkregen over de verspreiding van korstmosparasieten.

Vriendelijke groet
Vriendelijke groet,
Jannes

lukasverboom

Goed dat er een apart topic voor is gekomen (hoewel het wellicht wat gek is dat de mossen en de korstmossen nog wél bij elkaar staan, maar enfin). Twee dingen:
- Het viel me net op dat de Pronectria's en Paranectria robergei opeens bij de paddenstoelen staan ingedeeld. Willen we deze weer bij de mossen en korstmossen hebben?
- Zal ik tussen de recente topics in het subboard "mossen en korstmossen" wat dingen hierheen plaatsen, of beginnen we met een verse start?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

henkjanvdkolk

Citaat van: lukasverboom op april 13, 2020, 15:15:33 PM
- Het viel me net op dat de Pronectria's en Paranectria robergei opeens bij de paddenstoelen staan ingedeeld. Willen we deze weer bij de mossen en korstmossen hebben?

Ja, korstmosparasieten horen onder de korstmossen thuis, omdat ze daar beoordeeld kunnen worden. Ook in de wetenschappelijke literatuur worden ze samen gerapporteerd met de korstmossen en op verspreidingsatlas staan ze onder de korstmossen. Ik zal vragen of ze dat weer terugzetten.

Citaat van: lukasverboom op april 13, 2020, 15:15:33 PM
- Zal ik tussen de recente topics in het subboard "mossen en korstmossen" wat dingen hierheen plaatsen, of beginnen we met een verse start?

Goed plan om in ieder geval topics met interessante soorten en/of goede foto's hier naar toe te verplaatsen!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk