Koperwiek ? --> toch Zanglijster

Gestart door E VnMrbk, april 13, 2020, 07:55:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

E VnMrbk

Citaat van: tekenaar op april 12, 2020, 11:36:22 AM
mogelijk zanglijster

Citaat van: E VnMrbk op april 13, 2020, 00:19:04 AM
Hoi,

veranderde ondertussen alvast het gedrag van deze vogel in "prooi(dood)" en ontdekte ondertussen ook op jullie site (waar anders) Michel Klemann's verensite Feathers Verendeterminatie Men vermoeden gaat toch uit naar een Koperwiek, en zelfs een juveniel 1ste kalenderjaar, gezien het strepenpatroon op de staartveren. Ook de dekveren kloppen qua kleur patroon, doch wat met al dat grijsblauw-wit op de "plaats delict"

Graag dus nog wat feed-back,

groeten,
Erik

Zag dat het onderwerp in feite hier behandeld wordt, en zit dus nog met de vraag, na de goede tip" mogelijk Zanglijster" of het misschien een Koperwiek betreft, en of die echt zoveel blauwgrijs-witte (dek?)veertjes kan produceren ?

Groeten,

Erik

ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://dijleland.waarnemingen.be/waarneming/view/188449200
onzeker Koperwiek - Turdus iliacus gezien op 2020-04-11 Sint-Agatha-Rode - Groot Broek
Foto's:








Toelichting:
veren verzameld
bij voorbaat dank
Erik

keesschreven

Hoi Erik,

Lijkt mij een Koperwiek, met name door de gedrongen (lijkende) staartpennen en doordat het oranje op de binnenvlaggen van de handpennen bij zanglijster een gelere tint zou moeten hebben.

Het blauwgrijze is het dons, wat normaal gesproken op een vogel niet direct zichtbaar is, maar onder het wit-gekleurde toppen van de donsveren schuilgaat, als een soort "binnenvoering" van het verenpak. Die wit-grijze donsveertjes zijn dus vooral van buik/borst.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

E VnMrbk

Bedankt voor de toelichting ; nooit gedacht dat er zoveel blauwgrijze dons op een Koperwiek zat!
Ook de pennen bekeek ik voor het eerst in detail; indrukwekkend die schakeringen.

Ik pas de waarneming aan.

Groeten,

Erik

Jeroen Hoek

ik denk toch echt meer aan zanglijster...
de binnenvlag bij de pennen van de koperwiek, (ik heb zowel zanglijster als koperwiekveren in m'n verzameling) zijn volgens mij nooit echt geel, maar meer licht grijs
met vriendelijke groet, Jeroen

keesschreven

hmm, ik denk dat ik je gelijk moet geven, Jeroen!
Excuus!

Ik vond en vind het oranje een beetje te donker/roze, naar mijn idee tussen Zanglijster en Koperwiek in (door de foto?), maar het moet inderdaad toch een Zanglijster zijn!  :duim:
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren