Hoofdmenu

vervaging

Gestart door rapunzel, april 11, 2020, 16:10:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Geacht forum,
Ik zag dat mijn zo juiste gedane waarneming van Kleine zandkool is vervaagd. Niet door mij. Of ik heb iets fout gedaan. Kleine zandkool is hier in Purmerend een heel algemene soort die in bijna elke straat of steeg wel te vinden is. En dat is al vele jaren zo.
Graag uw reacties.
Met vriendelijke groet,
Koos
Koos Ballintijn

nielseimers

Alle planten met zeldzaamheids status "zeldzaam" en "zeer zeldzaam" worden tijdelijk vervaagd om hij bij-eenkomen vrij grote groepen twitchers te voorkomen. Op gebied van planten speelt dit probleem natuurlijk helemaal niet, maar het idee vind ik goed.

Kleine zandkool staat op de Rode Lijst (2012) als algemeen. Dit is op waarneming.nl dus nog niet goed overgenomen. Ik heb in het verleden al een poging gewaagd om de grootste verschillen recht te trekken, maar deze is er blijkbaar bij ingeschoten. Ik heb de zeldzaamheid gewijzigd naar "algemeen". Dit heeft echter geen direct effect op de vervaging, die zal pas verdwijnen wanneer dit bij de andere soorten ook verdwijnt.

rapunzel

Kleine zandkool staat op de Rode Lijst (2012) als algemeen. Dit is op waarneming.nl dus nog niet goed overgenomen. Ik heb in het verleden al een poging gewaagd om de grootste verschillen recht te trekken, maar deze is er blijkbaar bij ingeschoten. Ik heb de zeldzaamheid gewijzigd naar "algemeen". Dit heeft echter geen direct effect op de vervaging, die zal pas verdwijnen wanneer dit bij de andere soorten ook verdwijnt.

?????
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

nielseimers

Het vervaging van soorten is enkele dagen geleden ingesteld voor alle soorten die toen zeldzaam waren.

Het nu wijzigen van de zeldzaamheid maakt de vervaging helaas niet meteen ongedaan.

rapunzel

In de laatste standaardlijst staat Diplotaxus muralis toch als algemeen ?
???
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

nielseimers

Ja, wat is je vraag?

rapunzel

Waarom dan vervaging ?
Koos
Koos Ballintijn

nielseimers

Toen de vervaging ingesteld werd, had de soort nog zeldzaamheid "zeldzaam" op waarneming.nl.

Inmiddels heeft de soort zeldzaamheid "algemeen".

De vervaging blijft echter actief, die wordt niet geüpdatet met het veranderen van de zeldzaamheid. De vervaging wordt pas weer ongedaan gemaakt zodra de Corona-crisis voorbij is.

Rien Ondersteijn

Moet je nog 'effe' wachten Koos... ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

rapunzel

Is de zeldzaamheidsstatus op Waarneming.nl dan een andere dan die op Standaardlijst ?
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

nielseimers

Ja. De zeldzaamheid op de standaardlijst wordt af en toe geüpdatet, maar daarmee verandert niet automatisch de zeldzaamheid op waarneming.nl. Dat moeten we handmatig aanpassen. Dat is veel werk en een saaie klus, dus dat schiet er vaak bij in.

Ook kiezen we er soms bewust voor om af te wijken van de standaardlijst, omdat wij anders van mening zijn, maar dat zijn slechts enkele uitzonderingen.

Douwe van der Ploeg

Als jullie admin het erovereens zijn dat ie niet zeldzaam is, niet getwitched wordt en niet om andere redenen vervaagd dient te worden, kan ik deze aanpassen. Laat maar weten.
Douwe van der Ploeg

nielseimers

Ach, dat maakt allemaal niet zo veel uit  ;) Planten worden nooit in grote groepen getwitcht. De soorten die wel getwitcht worden, zijn sowieso al vervaagd, dus het maakt voor ons eigenlijk geen verschil.

De vervaging van Kleine zandkool mag opgeheven worden, maar je hoeft van mij de moeite niet te nemen. We wachten gewoon even geduldig af  :blink:

rapunzel

Citaat van: nielseimers op april 13, 2020, 09:45:43 AM
Ach, dat maakt allemaal niet zo veel uit  ;) Planten worden nooit in grote groepen getwitcht. De soorten die wel getwitcht worden, zijn sowieso al vervaagd, dus het maakt voor ons eigenlijk geen verschil.

De vervaging van Kleine zandkool mag opgeheven worden, maar je hoeft van mij de moeite niet te nemen. We wachten gewoon even geduldig af  :blink:
Ik beschouw waarneming.nl als mijn opschrijfboekje. Daarin moet door admins zo spaarzaam mogelijk worden aangepast/verandert. Als algemene, vrij algemene en zeldzame soorten standaard worden vervaagd wordt mij ook de mogelijkheid ontnomen nieuwe soorten te gaan bekijken en te leren kennen.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Willemien Troelstra

Koos, het heeft te maken met corona en twitchende natuurliefhebbers (met name vogelaars). Waarneming.nl wil ontmoedigen dat twitchers in deze periode van corona van hot naar her gaan reizen.
(Eigenlijk vind ik dat waarneming.nl ook in een coronavrije toekomst zou moeten ontmoedigen om van hot naar her te reizen om te twitchen in het kader van zuinig zijn met energie en fossiele brandstoffen in het bijzonder, maar dat is een heel ander punt.)
groet, Willemien Troelstra

rapunzel

Citaat van: Willemien Troelstra op april 13, 2020, 17:20:06 PM
Koos, het heeft te maken met corona en twitchende natuurliefhebbers (met name vogelaars). Waarneming.nl wil ontmoedigen dat twitchers in deze periode van corona van hot naar her gaan reizen.
(Eigenlijk vind ik dat waarneming.nl ook in een coronavrije toekomst zou moeten ontmoedigen om van hot naar her te reizen om te twitchen in het kader van zuinig zijn met energie en fossiele brandstoffen in het bijzonder, maar dat is een heel ander punt.)
Maar dan moet dat ontmoedigen wel gebeuren op basis van up-to-date standaardlijst informatie aangaande de zeldzamheid van soorten. Ook al is het bijwerken van dit soort informatie een saaie klus het moet wel gebeuren.
Koos
Koos Ballintijn

nielseimers

Ik heb dit vorig jaar gedaan, het was een saaie klus waar ik zeker drie avonden mee bezig geweest ben. Kleine zandkool heb ik blijkbaar per ongeluk overgeslagen. Ik heb bij een aantal soorten er bewust voor gekozen om de zeldzaamheid niet over te nemen, omdat ik zo brutaal ben geweest om het er niet mee eens te zijn. Maar de rest zou min of meer moeten kloppen (op her en der een gemiste soort). Ik wil er wel nog eens opnieuw naar kijken, maar dat zal even moeten wachten tot na het veldseizoen, want er stromen dagelijks 1000 tot 1500 fotowaarnemingen binnen, dat heeft voorlopig even voorrang.

nielseimers

De vervaging is voor alle soortgroepen (op vogels na) weer uitgezet.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

rapunzel

Citaat van: nielseimers op april 17, 2020, 11:45:00 AM
De vervaging is voor alle soortgroepen (op vogels na) weer uitgezet.
Mooi.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Geum rivale

Citaat van: nielseimers op april 12, 2020, 19:35:01 PM
Inmiddels heeft de soort zeldzaamheid "algemeen".
Dat is dan misschien ook weer wat overdreven. In de nieuwe Heukels' (zeker niet onfeilbaar, maar toch) staat hij nog als "vrij zeld. in het W van het land in Ur, zeld. in R, elders zeer zeld." Dat maakt "zeldzaam" of hooguit "vrij algemeen" beter verdedigbaar. Dat waarnemers in stedelijk gebied in het westen van het land hem vaak tegenkomen zegt niets over de status in de rest van het land.
Kees van Reenen

nielseimers

De zeldzaamheid is berekend op basis van kilometerhokfrequentieklasse (ofzoiets) door FLORON. Daarmee wordt landelijk gekeken naar de zeldzaamheid, niet naar regionale zeldzaamheid. Hier in Nijmegen is de soort ook zeldzaam, maar als je naar verspreidingsatlas kijkt, die je dat de soort inderdaad wel algemeen genoemd mag worden.

Geum rivale

Dan moeten we ons afvragen of die KFK de juiste maatstaf is. De verspreiding mag dan ruim zijn, in de kilometerhokken waar hij voorkomt is de plant gemiddeld al niet algemeen, en met meeweging van de lege hokken ronduit zeldzaam.
Kees van Reenen

nielseimers

Het is de enige maatstaf die we hebben, we nemen de zeldzaamheid gewoon rechtstreeks van FLORON over. Om een nieuwe zeldzaamheidsindeling te maken, kost erg veel tijd en dat hebben we niet. Bovendien verandert zeldzaamheid over de tijd. FLORON berekent de zeldzaamheid om de zo veel tijd, het is gemakkelijker om die gewoon van hen over te nemen en om alleen bij uitzonderingen hiervan af te wijken.

Wij wijken op enkele zaken af van de zeldzaamheid die FLORON gebruikt. Wij geven bijvoorbeeld de status "zeer zeldzaam" niet aan uitheemse soorten. Dan zou elke eenmalig verwilderde tuinplant en elke nieuwe adventieve soort als zeer zeldzaam moeten worden opgenomen (op waarnemingen.be doen zij dit wel), maar deze status geven wij liever alleen aan inheemse soorten.

Geum rivale

Begrijp ik, maar je zei wel kritisch te zijn bij het overnemen van de zeldzaamheid, en dit lijkt me een gevalletje om ervan af te wijken. Volgens Heukels' 23 was de KFK 666, oftewel geen verandering, en in de beschrijving is bij "vrij zeldzaam in Ur" in 24 bovendien de beperking gemaakt "in het W van het land". De verspreidingskaart vertoont trouwens ook een beeld van een soort die slechts in een beperkt deel van het land voorkomt (https://waarneming.nl/species/6696/maps/?start_date=2000-10-22&interval=15552000&end_date=2020-04-19&only_validated=on&map_type=grid1k).
Kees van Reenen

Willemien Troelstra

Hij is in periode 1990-2020 in 1855 km hokken gemeld, dat is KFK 7 = vrij algemeen. (Jammer genoeg zijn de KFK's niet opnieuw bepaald voor de flora).
KFK 6 wordt trouwens ook vertaald als vrij algemeen. Mijn ervaring is dat hij de afgelopen jaren de rol van Grote zandkool lijkt over te nemen. Maar, of dat op meer plekken gaat gebeuren.

Nu is dit denk ik een beetje een grensgeval, maar wat betreft regionale verspreiding zijn er toch wel wat voorbeelden waar ik als Rotterdamse ook niet veel herken in de term 'algemeen', kijk bijvoorbeeld naar Pilzegge: https://www.verspreidingsatlas.nl/0251 of Struikhei https://www.verspreidingsatlas.nl/0186 (op een km-hok kaartje is het beeld nog veel scherper en vooral voor struikhei het voorkomen echt vrijwel begrensd tot de zandgronden).
groet, Willemien Troelstra

Geum rivale

Helder. Maar hoe kan het dan dat Kleine zandkool volgens Niels bij FLORON "algemeen" heet, als KFK 6 of 7 "vrij algemeen" genoemd wordt?
Kees van Reenen

nielseimers

Kleine zandkool staat als algemeen op de Rode Lijst Vaatplanten 2012. Daar heb ik de zeldzaamheid vandaan gehaald. Het kan best zijn dat er een meer up-to-date versie is, maar die kon ik zo gauw niet vinden.

Geum rivale

Nu toch maar "vrij algemeen" van maken, of is dat lastig? Argumenten genoeg voorbijgekomen...
Kees van Reenen

nielseimers

Hij staat al op vrij algemeen, had ik al gewijzigd.