Gert, ik weet dat het frustrerend is, zeker als je leuke foto's hebt die je niet van een zekere naam kunt voorzien.
Ik probeer in elk geval bij een dergelijke bij de antennen goed in beeld te krijgen en liefst ook de voorkant kop. Dat behoeven geen mooie foto's te zijn, maar het is van belang voor de bepaling van het geslacht en ook voor de antenneleden-structuur. Zoals Han zegt is dat niet altijd gemakkelijk vast te stellen, maar soms is het duidelijk. Ik heb een lens waarmee dat heel goed kan, maar meestal wel onder studio-omstandigheden, zoals bij dit mannetje
Andrena flavipes met zijn typische antennelid 2, dat korter is dan breed. Onder een binoculair is dat niet beter te zien. Een dergelijke structuur sluit veel andere soorten uit en dat is gemakkelijk.
Van de Nomada's zijn er in Nederland ongeveer 45 soorten, waarvan er een stuk of 20 geen rood hebben. Dan blijven er dus 25 over met wél rood op het lijf.
Op grond van diverse andere fotokenmerken kun je er meestal ook nog een heleboel uitsluiten, maar dan komt het probleem, want een tabel vraagt dan om een kenmerk dat op foto niet zichtbaar is: tandjes aan kaken, vormen aan sternieten e.d.
Ja en dan houd je meestal toch meer dan 1 soort over. Welke is het dan? Inderdaad: Nomada sp. en dat is niet erg bevredigend.
en ja ik zag dat het een vrouwtje is) maar misschien zit ik er wel naast...
Mannetjes en vrouwtjes kunnen heel verschillend zijn in kleur van calli en tegulae. Het plaatje van mij dat je linkt betreft een vrouwtje en de foto van dit item betreft een mannetje. Begin met zoeken altijd eerst met de geslachtsbepaling, anders kom je helemaal nergens terecht bij deze soorten.