Hoofdmenu

tand van wie?

Gestart door Jeroen Hoek, april 10, 2020, 17:57:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Hoek

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/188308942/.
1 Zoogdier onbekend - Mammalia spec.
datum: 2020-04-10
locatie: Soest (UT)

foto's:

met vriendelijke groet, Jeroen

Giel van der Pluijm

Zelf ook pas gevonden, er lag een schedel van een vos, deze kies is identiek aan een van de voorste kiezen in die schedel.

Rob Koelman

In ieder geval een kies van een roofdier. Een vos zou inderdaad heel goed kunnen, maar hoe sluit je bij zo'n losse kies een kleinere hond uit? Let in dit verband ook op de vindplaats: midden in een woonwijk in Soest.
Met vriendelijke groet, Rob

Giel van der Pluijm

Er staan meerdere afbeeldingen van vossenkiezen op het internet die er exact zo uitzien als deze en anders fotografeer ik morgen wel ffe zo'n kies van de door mij gevonden schedel.

Rob Koelman

Citaat van: Giel van der Pluijm op april 10, 2020, 20:38:22 PMEr staan meerdere afbeeldingen van vossenkiezen op het internet die er exact zo uitzien als deze en anders fotografeer ik morgen wel ffe zo'n kies van de door mij gevonden schedel.

Als je alleen maar naar vossenkiezen kijkt ter vergelijking, dan zal de kies van dit topic er ongetwijfeld op lijken. Voor een echt zekere determinatie moet je echter ook kijken naar vergelijkbare kiezen, bijvoorbeeld die van hond. Pas dan kun je echt iets zeggen over de soort.

Ter illustratie van wat ik hierboven bedoel: als je een vogelboek hebt met daarin bij de eenden alleen een plaatje van wilde eend, dan zal je een krakeend waarschijnlijk ook determineren als wilde eend. Heb je een gids waarin meerdere soorten eenden staan afgebeeld, dan is de kans dat je ook daadwerkelijk bij krakeend uitkomt een stuk groter...
Met vriendelijke groet, Rob

Giel van der Pluijm

Ondoenlijk met zoveel soorten/rassen honden. De kans dat daar een dode hond lag is sowieso al heel erg klein, een dode vos is een stuk aannemelijker. De kies die ik heb komt onomstotelijk uit de schedel van een vos en komt geheel overeen met deze, vwb  mij bewijs genoeg. Morgen maak ik wel ffe een foto ten bewijze. Anders wordt het een dna-test of waarneming op onzeker.

OJGoreng

Citaat van: Rob Koelman op april 10, 2020, 21:00:09 PM
Als je alleen maar naar vossenkiezen kijkt ter vergelijking, dan zal de kies van dit topic er ongetwijfeld op lijken. Voor een echt zekere determinatie moet je echter ook kijken naar vergelijkbare kiezen, bijvoorbeeld die van hond. Pas dan kun je echt iets zeggen over de soort.

Exact dat.

Gelukkig staan er ook heel veel foto's van M1 (voorste kies onderkaak, want die is het, volgens mij) van honden op het internet, en dan lijkt deze inderdaad meer op die van vossen dan op die van de meeste honden. De vorm van de kroon verschilt inderdaad wel tussen de rassen, dus een slagje om de arm lijkt me dan wel verstandig.
Met vriendelijke groet, Zainal

Giel van der Pluijm

Inderdaad, M1, heb inmiddels de foto's van de kies bij de waarneming gevoegd, zie; https://waarneming.nl/waarneming/view/188053288

Rob Koelman

Citaat van: Giel van der Pluijm op april 11, 2020, 12:21:05 PMInderdaad, M1, heb inmiddels de foto's van de kies bij de waarneming gevoegd, zie; https://waarneming.nl/waarneming/view/188053288

Heb je wel door dat je het in dit topic telkens weer over de door jou gevonden schedel met kiezen hebt, terwijl de discussie zou moeten gaan over de door Jeroen gevonden kies die is afgebeeld in de eerste foto?

Oftewel: er lopen nu twee discussies door elkaar. Nogal moeizaam om op zo'n manier te moeten discussiĆ«ren...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Giel van der Pluijm

Dat is geen discussie, het is vergelijken. Het is de kies uit de schedel van een vos, simpel. En die bovenaan ook, lijkt me.

Rob Koelman

Citaat van: Giel van der Pluijm op april 11, 2020, 15:00:20 PMDat is geen discussie, het is vergelijken. Het is de kies uit de schedel van een vos, simpel. En die bovenaan ook, lijkt me.

Lees jouw eigen bijdragen nog eens goed zou ik zeggen. Je blijft maar doorgaan over de door jou gevonden schedelresten met kies/kiezen. Dat is NIET het onderwerp van dit topic.

Het gaat in dit topic over een op 10 april 2020 door Jeroen Hoek gevonden kies van een zoogdier, midden in een woonwijk in Soest.

Waar momenteel overeenstemming over bestaat is dat het gaat om de M1 (voorste kies onderkaak) van een hondachtige. Zoals Zainal hierboven al aangeeft passen vorm en formaat van deze kies goed bij vos, maar de vraag is of hond met zekerheid kan worden uitgesloten (mede gezien de vindplaats, namelijk in de bebouwde kom van Soest). Probleem daarbij  is dat honden extreem variabel zijn qua formaat en snuitvorm. je zult de tand waar het in dit topic over gaat dus moeten vergelijken met tanden van een brede range van kleinere honden om hond met zekerheid uit te kunnen sluiten.
Met vriendelijke groet, Rob

Giel van der Pluijm

Hier zie ik ook vaak vossen lopen, 's morgens vroeg, midden in de bebouwde kom. Ze struinen kippenhokken af. Als nu de door hem gevonden kies voor 99% overeenkomt met de door mij aangetroffen kies in de schedel van een vos, moeten we dan echt nog verder zoeken? Vwb mij is het de kies van een vos en hierbij tevens mijn laatste reactie.

Rob Koelman

#12
Je blijft een denkfout maken:

De kies waar het hier over gaat kan dan wel overeenkomen met een kies van een vos, maar kun je hond uitsluiten? Jij vergelijkt de kies van dit topic met een kies in een door jou gevonden schedelfragment en zegt dan stellig dat het vos is. Je vergelijkt de kies van dit topic echter NIET met die van honden en geeft ook op geen enkele manier aan hoe je in dit geval hond uitsluit. Dat is determineren met oogkleppen op...

Zainal heeft zijn huiswerk wel gedaan en de kies vergeleken met die van afbeeldingen op internet. Zijn conclusie: 'dan lijkt deze inderdaad meer op die van vossen dan op die van de meeste honden. De vorm van de kroon verschilt inderdaad wel tussen de rassen, dus een slagje om de arm lijkt me dan wel verstandig.


Met vriendelijke groet, Rob

Giel van der Pluijm

#13
Nou, OK, Rob, zuiver gesteld is determineren het volgen van een lijn adhv kenmerken die je naar de juiste soort leiden en daarbij worden andere soorten uitgesloten. Wat ik doe is slechts vergelijken, dus de waarneming zou, zoals eerder door me beschreven op onzeker moeten worden gezet, tenzij de mogelijkheid van een hond uitgesloten is , dan wel dat er een dna-test gedaan zou worden. Maar omdat er zoveel soorten honden zijn is echt goed determineren in dit geval schier onmogelijk, een DNA-test kunnen we wel vergeten denk, dus de waarneming moet op onzeker.  Blijft over de vergelijking en de grote kans dat het een vos is. m.vr.gr., Giel.

Jeroen Hoek

maar over de locatie, het kan toch ook dat een mens of ander dier hem vanuit het bos (is niet ver) heeft meegenomen en hier verloren?
met vriendelijke groet, Jeroen

Rob Koelman

Citaat van: Jeroen Hoek op april 18, 2020, 22:46:47 PMmaar over de locatie, het kan toch ook dat een mens of ander dier hem vanuit het bos (is niet ver) heeft meegenomen en hier verloren?

Klopt. De locatie - midden in Soest - sluit geen soorten op voorhand uit. Wel schat ik in dat je juist in de bebouwde kom kans hebt op het vinden van een losse hondentand. In een bos is die kans op het aantreffen van resten van honden naar inschatting een stuk kleiner. Als je deze tand in een bos oid had gevonden dan zou vos veel meer voor de hand liggen.

Omdat mensen tegenwoordig - op de laatste weken na dan - de hele wereld afreizen is het zelfs mogelijk dat het om een tand van een hondachtige (inclusief vossen) gaat die als souvenir is meegenomen uit verre streken. Dan heb je helemaal veel keuze uit soorten die in aanmerking komen.
Met vriendelijke groet, Rob

tekenaar

ik zou juist denken dat de kans op een hondentand groter is buiten de bebouwde kom: van begraven overleden huisdieren. Die dump je niet over de schutting van je achtertuin ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rob Koelman

Citaat van: tekenaar op april 19, 2020, 22:15:33 PMik zou juist denken dat de kans op een hondentand groter is buiten de bebouwde kom: van begraven overleden huisdieren. Die dump je niet over de schutting van je achtertuin ...

Ik denk dat je versteld zult staan van het daadwerkelijke aantal in tuinen begraven honden...
Met vriendelijke groet, Rob

tekenaar

i.i.g. zegt de locatie niet zoveel in dit geval
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/