Baardmos op eik in de heide 1

Gestart door H Timans, april 10, 2020, 20:20:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Ik had afgelopen periode veel tentamens, veel universiteitswerk en dus weinig tijd voor korstmossen. Tussen de studie door deed ik korte uitstapjes waarbij ik vooral de overgebleven oude eiken op de heideterreinen in het Gooi opzocht om te zoeken naar heideboomsoorten (bv Suikerkorst, lipschaduwmos etc). Er zijn nu 3 plekken in het Gooi waar baardmossen in de heide vrij op bomen groeien, op een flink aantal andere plaatsen heb ik nog andere vondsten gedaan op laanbomen én één enkele keer op oude houten paaltjes op de heide (opmerking: ik ben ontsteld van dit aantal, het centrum van NL, onder de rook van Amsterdam, is best rijk aan baardmossen! Zelfs letterlijk pal naast de snelweg!)

Dit is dus één zo'n vonst. Hier zijn meerdere exemplaren aanwezig. Ik heb in het veld enkel gelet op: soralen en insnoeringen. Ik zie wél insoeringen maar geen soralen. Er is ooit een mooie sleutel met mij gedeeld, maar ik moet bekennen dat ik deze niet meer terug kan vinden. Kan iemand mij helpen met de determinatie?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/187780218/.
5 Baardmos onbekend - Usnea spec.
datum: 2020-03-22
locatie: Huizen - Tafelbergheide (NH)

foto's:





Heel gaaf! 2de plek in het Gooi waar baardmos op eikentakken in de heide groeit. Determinatie onzeker. enkele exemplaren.
Mvg Harold Timans

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

H Timans

Dank opnieuw voor de sleutel!
Ja ik kom nu ook uit op U. cornuta! Maar ik zie geen soralen... ik zal nog eens terug gaan om die op te sporen!
Mvg Harold Timans