Verenneukertjes: Tjiftjaf versus Fitis, een nieuw kenmerk?

Gestart door frankneijts, april 08, 2020, 23:49:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Er is al veel aandacht besteed aan de ID van Tjiftjaf versus Fitis maar er worden nog steeds ongelooflijk veel fouten mee gemaakt. Een van de problemen is dat veel 'kenmerken' niet echt hard zijn en ruimte bieden voor interpretatie. Daarom is het altijd fijn als je wat 'azen' achter de hand hebt die wèl altijd opgaan zoals de handpenprojectie en het aantal versmallingen aan de handpennen.
In die categorie heb ik er nog eentje in de aanbieding.. Tot dusverre kwam ik m nog nergens tegen dus wellicht is-t n nieuw kenmerk? Ik heb t gecheckt aan zo'n 50 Fitissen en idem Tjiffen en vermoed dat het wel eens (bijna) altijd op kan gaan. Mocht iemand (een ringer wellicht?) het al s ergens zijn tegengekomen dan graag even een verwijzing naar 'waar?' en 'wanneer?'. Ook afwijkingen hiervan graag even doorgeven, liefst met bron of afbeelding.

Het is een typisch 'foto-kenmerk' dat je op goede foto's zou kunnen zien (zoiets als die hp-versmallingen) en dat in bepaalde situaties misschien nèt de doorslag kan geven als hpp en versmallingen niet te zien/beoordelen zijn.. Voorwaarde is dat de 1e handpen (p1, de buitenste) goed zichtbaar is, vooral de top. Als je de bijgaande foto bekijkt zie je dan dat de projectie van p1 ten opzichte van de handpendekveren (hpd, voor zover zichtbaar vanaf de rand van de grootste duimvleugelveer = duim) bij Tjiftjaf ca. 2x zo groot is als bij Fitis! Op de combifoto is de lengte van de langste handpendekveren (hpd), gemeten van de rand van de duimvleugel = A en de projectie van p1 = B.
Enfin, bekijk t maar eens en ik hoor wel wat men er van vindt eventueel ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pdeknijff

Heb je de ringersgidsen doorgenomen Frank?
Daar zou het in terug te vinden moeten zijn?
Zo niet, dan zal het zeker getest gaan worden.
Ik ken dit kenmerk niet, dus leuk!
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

frankneijts

Citaat van: pdeknijff op april 09, 2020, 21:16:18 PM
Heb je de ringersgidsen doorgenomen Frank?
Daar zou het in terug te vinden moeten zijn?
Zo niet, dan zal het zeker getest gaan worden.
Ik ken dit kenmerk niet, dus leuk!

Svensson (1992) en Demongin (2016) vermelden wel het verschil in absolute lengte tussen p1 en de langste handpendekveer maar dat kun je echt alleen meten met de vogel in de hand. Ik bedoel dus de relatieve projectie van p1 t.o.v. wat zichtbaar is van de handpendekveren v.a. de langste duimveer. Dat is vooral te zien op de gesloten vleugel op goede foto's.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

adriaens

#3
De lengte van p1 t.o.v. de handpendekveren staat wel uitgedrukt in mm in de ringersgidsen en ook in Cramp & Simmons,
maar wordt niet echt als kenmerk genoemd.
Dat komt wellicht omdat in Cramp en in de oude Svensson (van 1992) de lengte bij Fitis als 1-8 mm wordt gegeven en bij Tjiftjaf als 3,5-10, dus toch wel ruime overlap.
In de recentere Svensson & Shirihai (2018) is dat bij Fitis vreemd genoeg bijgesteld naar 1-5 mm en dat is natuurlijk al interessanter.
Tegenover de duimvleugel is het nog nooit ingeschat, geloof ik. Maar de p1 kan dus bij Tjiftjaf toch wel behoorlijk kort zijn soms, dus misschien werkt het kenmerk maar in één richting (lang = Tjif) ?

frankneijts

Citaat van: adriaens op april 09, 2020, 21:56:41 PM
De lengte van p1 t.o.v. de handpendekveren staat wel uitgedrukt in mm in de ringersgidsen en ook in Cramp & Simmons,
maar wordt niet echt als kenmerk genoemd.
Dat komt wellicht omdat in Cramp en in de oude Svensson (van 1992) de lengte bij Fitis als 1-8 mm wordt gegeven en bij Tjiftjaf als 3,5-10, dus toch wel ruime overlap.
In de recentere Svensson & Shirihai (2018) is dat bij Fitis vreemd genoeg bijgesteld naar 1-5 mm en dat is natuurlijk al interessanter.
Tegenover de duimvleugel is het nog nooit ingeschat, geloof ik. Maar de p1 kan dus bij Tjiftjaf toch wel behoorlijk kort zijn soms, dus misschien werkt het kenmerk maar in één richting (lang = Tjif) ?

Ik ga zoeken naar Tjiffen met een korte(re) p1-projectie. Peter & Peter, dank voor het commentaar!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marijn de Weijer

Hallo allen,

Snap ik het dan goed dat deze, nog niet gevalideerde vogel, inderdaad een Fitis is?


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/173085864/.
1 Fitis - Phylloscopus trochilus juveniel, gezien en gehoord
datum: 2019-05-25
locatie: Hoge Veluwe (GE)

foto's:



Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

frankneijts

Prima Fitis Marijn: let op t nieuwe kenmerk hierboven getoond (vooral op jouw foto 2 redelijk goed te zien) met de projectie van p1 duidelijk korter dan die van de handpendekveren en het aantal versmallingen van de handpennen: 3 ipv 4 zoals bij Tjiftjaf, ook weer op foto 2 het beste te zien.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marijn de Weijer

Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

marijn

Cool, Frank! :duim:
Voortaan bij iedere (vooral tjif)foto op letten..
Marijn Prins