Welke paddestoel?

Gestart door S.A. Gorter, april 08, 2020, 21:55:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

S.A. Gorter

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. De paddestoel kwam op binnenshuis, in potgrond, naast een Draecena. Deze staat zeker twee jaar in dezelfde pot, niet eerder paddenstoelen gezien.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/188095211/.
1 Spitsschubbige parasolzwam - Lepiota aspera vruchtlichaam
datum: 2020-04-08
locatie: Loppersum (GR)

foto's:




Giel van der Pluijm

Vanwege de schubben op de steel zou het L. jacobi kunnen zijn. L. aspera heeft over het algemeen een vrijwel geheel gladde steel.

S.A. Gorter

Dank je wel Giel.

gr. Simon

wimperzwam

Lijkt ook niet op L. jacobi, binnenshuis in pot met plant is de mogelijkheid van een exoot steeds aanwezig. De zichtbare kenmerken wijzen eerder in de richting van soorten rond L. brunneoincarnata (Gegordelde parasolzwam).

Mvgr.,
Henk Huijser.


Giel van der Pluijm

#4
Het is L. elaiophylla, gelet op alle uiterlijke kenmerken. Deze soort zie ik nergens staan in de lijsten met aangemelde nieuwe soorten van de NMV, dus hoogstwaarschijnlijk een nieuwe soort voor Nederland en klaarblijkelijk ook een exoot (uit Zuid-Amerika), Henk.
Zie voor een goede afbeelding van een overeenkomend exemplaar; http://www.mykologie.net/index.php/houby/podle-morfologie/lupenate/item/2338-lepiota-elaiophylla
Hier de vertaalde begeleidende tekst, de exemplaren op de foto's staan ook bij Dracaena's.
"Een zeldzame parasol groeit in Centraal-Europa in kassen, in potten in verwarmde kamers, afkomstig uit tropisch Zuid-Amerika. Het onderscheidt zich door vuile gele lamellen en een vergelijkbare kleur van de basis tussen de schubben van de hoed, de geur is zwak. "
Gefeliciteerd, Simon, nu moet ie nog naar iemand die hem aan kan melden, zie de site van de NMV.
m.vr.gr., Giel

S.A. Gorter

Geweldig leuk! Maar eh ... nu moet ik nog wel even uitzoeken hoe dat werkt bij het NMV. Is de soort dan ook gelijk geregeld voor waarneming.nl?
Kan iemand mij hier de weg wijzen?
Ik heb de paddenstoel overigens in een bakje in de koelkast.
Moet/kan/zal ik die opsturen naar iemand?

Gr. Simon

Giel van der Pluijm

#6
In Groningen is de consul van de NMV mw. I. Somhorst, je kunt haar mailen via https://www.mycologen.nl/NMV_info.html. Je zult dan van haar te horen krijgen hoe te handelen. Vwb de opname van de naam in Waarneming.nl denk ik dat je de waarneming zelf op Lepiota onbekend of op Fungi nova (nieuwe paddenstoelensoort) moet zetten en de juiste naam in het grote vak onderaan. Maar misschien dat er een weg is om de naam al in waarnemingnl op te voeren zonder dat deze de wetenschappelijke weg bewandeld heeft. Hoe dat moet staat waarschijnlijk in het  topic  aanmelding nieuwe soorten in database II.   https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,414199.0.html

S.A. Gorter

Duidelijk Giel.
Dank je wel.
Ik ga er mee aan de gang.

Gr. Simon

wimperzwam

#8
Giel, even voor de duidelijk, ondergetekende heeft samen met Else Vellinga L. elaiophylla beschreven als nieuwe soort aan de hand van Nederlands materiaal uit een kas. De soort werd in die tijd verward met L. xanthophylla een buitengewoon zeldzame soort, ook door ondergetekende voor het eerst in de jaren zeventig van de vorige eeuw in Nederland gevonden. De beschrijving van L. xanthophylla in "Breitenbach" stelt in werkelijkheid ook L. elaiophylla. De soort is echt niet nieuw dus voor Nederland en wordt ook in de FAN uitvoerig beschreven. De soort is als exoot niet opgenomen in de lijst van Nederlandse soorten maar sinds zijn beschrijving wordt hij in de meeste landen van Europa steeds uit bloempotten en kassen regelmatig gemeld. Opgelet moet worden dat kinderen deze soort niet uit een bloempot in hun mond stoppen want vermoedelijk is de soort zeer giftig.

Mvgr.,
Henk Huijser.

S.A. Gorter

De soort is nu door Hisko geactiveerd. De waarneming heb ik aangepast.
De soort heeft nu wel het kenmerk 'inheems'.  Zou dat niet 'exoot' moeten zijn?

Gr. Simon

wimperzwam

#10
Wat mij betreft exoot, de soort kan zeker niet als "ingeburgerd" beschouwd worden. Overigens zou ik de vondst wel microscopisch laten controleren.

Mvgr.,
Henk Huijser.

S.A. Gorter

#11
Citaat van: wimperzwam op april 09, 2020, 12:45:42 PM
Wat mij betreft exoot, de soort kan zeker niet als "ingeburgerd" beschouwd worden. Overigens zou ik de vondst wel microscopisch laten controleren.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Geen probleem. Waar stuur ik 'm naar toe en op welke wijze?

Simon