welke paddestoel is dit?

Gestart door fransbuiter, april 07, 2020, 15:06:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

fransbuiter

In een vochtige duinpan kwam ik een klein groepje paddestoelen tegen die wel wat weghebben van de wimperzwam maar op Waarneming zie ik daarvan alleen foto's met vrijstaande wimpers. De doorsnee van de hoed is, zeg even, 1,5-2,5 cm.
Weet iemand wat ik zag?

janvdbrugge

Ik denk dat wimperzwam (= Henk Huijser) zou zeggen dat-ie er héél anders uitziet . . . (:^)
Maar ook serieus, Frans: heb je geen informatie over de onderkant van die paddenstoeltjes?
Jan van der Brugge

Giel van der Pluijm

Het zou een leeg geel nestzwammetje kunnen zijn, daar doet ie in de verte wel aan denken.
https://www.verspreidingsatlas.nl/0206010

a.klos

#3
Volgens mij zie ik daar een steel......
Lijkt mij dan een door de droogte vervormde paddenstoel met hoed en steel, maar welke?
Ik denk richting Bundelmosklokje sl., maar ben natuurlijk niet zeker zonder onderkant. 

Mvg. Anneke





Giel van der Pluijm

Goed gezien, veel overeenkomst! Ik zag niet of het nu bol of hol is.

fransbuiter

Citaat van: janvdbrugge op april 07, 2020, 15:11:43 PM
Ik denk dat wimperzwam (= Henk Huijser) zou zeggen dat-ie er héél anders uitziet . . . (:^)
Maar ook serieus, Frans: heb je geen informatie over de onderkant van die paddenstoeltjes?
Jan van der Brugge

Jan, nee helaas! Daar denk ik dan weer niet aan. Stom!

fransbuiter

Citaat van: a.klos op april 07, 2020, 18:25:45 PM
Volgens mij zie ik daar een steel......
Lijkt mij dan een door de droogte vervormde paddenstoel met hoed en steel, maar welke?
Ik denk richting Bundelmosklokje sl., maar ben natuurlijk niet zeker zonder onderkant. 

Mvg. Anneke

Anneke,
De foto van het kraagmosklokje komt er héél dicht bij! Dank voor je moeite.

Groet,
Frans