Ongevlekt lieveheersbeestje

Gestart door Corinej, april 08, 2020, 20:43:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corinej

Vanmiddag landde er een ongevlekt lieveheersbeestje op mijn arm.

Helemaal zwart.

Ik liep heel voorzichtig naar mijn camera, maar helaas, vloog op voor ik een foto kon nemen.

Nu zitten we hier in wat ik kan vinden in totaal ongeschikt gebied. Groninger klei.

Ik heb een tuin  met 1 appelboom en een aantal andere fruitbomen en -struiken in potten en hangende bakken met aardbeien. Alles is nog flink kaal.

Waar kan ik het beste gaan zoeken om dit zwarte beestje weer terug te vinden?

Rayan Majoor

Lieveheersbeestjes met een zwarte grondkleur zie ik voornamelijk vaak op boomstammen en soms op muren (itt de bekende rode lieveheersbeestjes, die het veel leuker vinden om op het groen van plantjes te wandelen). Maar dat is mijn persoonlijke ervaring
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Corinej

Ik heb genoeg muren, dus dat wordt de rest van de week met camera in de hand de muren afspeuren :D

Rayan Majoor

Met een beetje geduld vindt je ze vast wel... en waarschijnlijk nog heel wat andere interessante beestjes :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Henri van Dodeweerd

Vergeet de bloemen van de bloeiende fruitbomen niet. Die zitten nu ook vol met leuke insecten ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Corinej

Oh dat is een goeie, mijn kers staat vol in bloei nu!

Ik heb hem nog niet terug gevonden, maar ik blijf alert. Ik zou het heel bijzonder vinden als het inderdaad een ongevlekte was, maar toch.

Arp

Hoi Corine,

zonder foto blijft het natuurlijk gissen, maar Oenopia impustulata is wel erg onwaarschijnlijk. Heb je een beetje een idee van de grootte van lieveheersbeestjes? Oen. imp. is relatief klein. Als het duidelijk een lieveheersbeestje was (?) dan zou ik eerdeer denken aan een melanistische "herfstvorm" van een Aziaatje en die is juist vrij groot. Als je bekend bent met bijvoorbeeld een 7-stip of Aziaat en het beestje was in die orde van grootte dan zal het eerder zoiets geweest zijn:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Corinej

Mooie foto, hij was vrij klein in vergelijking met de Aziaatjes die ik in mijn appelboom heb zitten, daarom stond ik ook even heel raar te kijken.

Ik heb hem alleen niet meer terug gevonden, dus ik ga er vanuit dat ik het toch verkeerd gezien heb.

Gerrian

Als hij vrij klein was, zou het ook nog een viervleklieveheersbeestje geweest kunnen zijn. Bij sommige zijn de vlekjes zo klein dat ze bijna zwart lijken.

Corinej

Ik blijf zoeken, het nieuwe lieveheersbeestjesseizoen staat tenslotte voor de deur!