Beflijster of kramsvogel?

Gestart door Lisette, april 08, 2020, 16:50:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lisette

Ik heb nu voor de 2e  keer in korte tijd een vogel over mijn huis horen vliegen die een soort beflijster/kramsvogelachtig geluid maakt. Een soort tjakkend geluid, tsjaktjsaktsjaktsjak. Ik weet dat kramsvogels zo'n soort geluid maken, maar als ik geluiden van de beflijster terug luister, dan klinkt wat ik hoor ook wel heel erg als een beflijster. Het zijn steeds overvliegende vogels, maar ik krijg ze maar niet te zien. Ik zag in de statistieken op waarneming.nl dat dit wel echt de tijd van het jaar voor beflijsters is. Kramsvogel worden ook nog wel gezien, maar ik weet niet hoe groot de kans is dat die momenteel boven mijn huis vliegen. Is hier meer informatie over te vinden? Kan ik hier een determinatie mee doen? Of moet ik gewoon in m'n achtertuin blijven zitten, en wachten tot er weer een voorbij vliegt en dan hopen dat ik de vogel dan wel zie... Of permanent opname apparatuur aanzetten.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarnemingen: https://waarneming.nl/observation/188122085/.

https://waarneming.nl/observation/188123432/

1 Beflijster - Turdus torquatus adult, overvliegend, gehoord
datum: 2020-04-08 en 2020-04-05
locatie: Leeuwarden - Oldegalileën & Bloemenbuurt (FR)


frankneijts

Vermoedelijk Kramsvogels maar je weet natuurlijk nooit! De enige manier waarop we je echt kunnen helpen is als je een geluidsopname (of foto's) hebt. Ik zou dus beginnen met die recorder klaar te zetten en zodra je een opname hebt hier posten.. Ik ben benieuwd!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Merel

De kans dat een beflijster over je huis vliegt is niet groter dan dat er een kramsvogel over komt. Nou is Leeuwarden wel gunstig gelegen voor beflijsters en hebben we op de telpost in het Leeuwarder Bos vrij hoge aantallen beflijsters in het voorjaar. Maar dat komt ook door het bos, wat het aantrekkelijk voor de lijsters maakt om daar overheen te vliegen. Lijsters vliegen echter ook over de stad, dus wat dat betreft is alles mogelijk. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Lisette

Ja ik had idd ook al gezien dat er de afgelopen 2 week een aantal beflijsters in de stad zelf waren waargenomen. Daarom dacht ik, wat ik heb gehoord kan best wel eens een beflijster zijn. Beetje bale dat ik niks kan maken van het geluid dat ik heb gehoord, ik heb echt direct geluiden opgezocht nadat ik de vogel had gehoord vandaag. Maar ik kom er niet uit. Naja dan laat ik m'n waarnemingen wel op onzeker staan. Iig toch bedankt voor je reactie (:


Citaat van: Merel op april 08, 2020, 21:36:21 PM
De kans dat een beflijster over je huis vliegt is niet groter dan dat er een kramsvogel over komt. Nou is Leeuwarden wel gunstig gelegen voor beflijsters en hebben we op de telpost in het Leeuwarder Bos vrij hoge aantallen beflijsters in het voorjaar. Maar dat komt ook door het bos, wat het aantrekkelijk voor de lijsters maakt om daar overheen te vliegen. Lijsters vliegen echter ook over de stad, dus wat dat betreft is alles mogelijk. :)