Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: App vs Api  (gelezen 593 keer)

hiskodevries

• Forum beheerder
App vs Api
« Gepost op: juni 11, 2020, 07:28:30 am »

« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2020, 14:24:23 pm door hiskodevries »
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Leon Olsthoorn

• Member
    • http://waarneming.nl/user/view/12092
Re: App vs Api
« Reactie #1 Gepost op: juni 11, 2020, 09:21:24 am »

Toch lijken er nog wat foutjes in de afstelling te zitten, met name wanneer wanneer ObsIdentify aangeeft dat de waarschijnlijkheid 100% is. Dit zou sowieso moeten betekenen dat het absoluut zeker die soort is, dus waarom is er dan ook een lijstje met onzekere alternatieven? Ik denk dat dat al onduidelijkheid geeft bij waarnemers (het voelt een beetje alsof ik je voorstel aan mijn moeder maar later vertel dat het ook weleens mijn zus of mijn tante zou kunnen zijn, dan weet je toch niet meer waar je aan toe bent?). Dus ˇf er wordt veel te makkelijk gezegd dat iets zeker een bepaalde soort is ˇf er worden onzekere alternatieven geboden als de soort al met zekerheid is vastgesteld.

Ook vreemd is dat er soms met 100% waarschijnlijkheid een soort wordt gegeven en er dan bij die soort staat dat een foto van de genitaliŰn nodig is, terwijl je die foto niet hebt toegevoegd. Ook dat conflicteert en geeft onduidelijkheid bij waarnemers. Zou de software niet gewoon wat "onzekerder" ingesteld moeten worden?
Jag gillar blommor, jag gillar trńd, jag gillar naturen som den ńr!

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #2 Gepost op: juni 11, 2020, 09:30:04 am »

de api geeft een 100% waarschijnlijkheid terug. dat is de mening van de api op basis van waarmee de api database gevuld is.
De api kan daar 100% naast zitten. Vandaar ook dat het streven is om deze zo vaak mogelijk bij te werken en te verbeteren, zie het test topic.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

• Member
    • test
« Reactie #3 Gepost op: juni 11, 2020, 15:19:21 pm »

In diverse discussies op het forum wordt het gebruik van de app Obsidentify en de de api van de herkenningssoftware door elkaar gehaald.
Dat is niet zo gek, want de website doet dat zelf ook nogal:
Marijn Prins

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #4 Gepost op: juni 11, 2020, 15:21:01 pm »

Dat bedoel ik Martijn.

SlechtValk

• Betatest Herkenningsapp
  • *
    • Ondertekening
« Reactie #5 Gepost op: juli 05, 2020, 16:48:03 pm »

Met andere woorden: eigenlijk zou de site moeten zeggen dat de "Nature Identification API" onzeker is ipv dat ObsIdentify onzeker is (screenshot marijn)...

Maakt het mijns inziens niet duidelijker om eerlijk te zijn...

Ik snap dat het voor jou (Hisko) en de ontwikkelaars een belangrijk verschil is, maar voor de gemiddelde gebruiker is het niet van belang of het nou door de NIA, ObsIdentify, iObs of ObsMapp gedaan wordt... Wel denk ik dat het verstandig is er ÚÚn lijn in te gaan trekken...

Voor de gemiddelde gebruiker (lees in de volksmond) is ObsIdentify hetzelfde als de NIA en om eerlijk te zijn vindt ik dat ook een mooiere benaming om te gebruiken in de site (vooral omdat veel van deze gemiddelde gebruikers geen idee hebben wat een API is en ObsIdentify inmiddels bekendheid begint te krijgen).

Het zal vast niet 1-2-3 gebeuren (en Naturalis zal er ook een stem in hebben), maar is het misschien een idee (om duidelijkheid te scheppen) om de API voluit "ObsIdentify Nature Identification API" te noemen. Dan maak je onderscheid tussen ObsIdentify (de app) en ObsIdentify Nature Identification API (tevens kortweg ObsIdentify in de volksmond), zonder de naam die inmiddels in de volksmond bekendheid begint te krijgen tekort te doen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #6 Gepost op: juli 05, 2020, 16:56:10 pm »

Dat is een kwestie van wennen en de software op de juiste punten aanpassen. De app Obsidentify heeft niet overal een goede naam, maar NIA wel.

marijn

• Member
    • test
« Reactie #7 Gepost op: juli 06, 2020, 14:57:58 pm »

Ter info, nog een inconsequentie in jullie eigen communicatie over de API:

In het bericht op de homepage van vandaag (?) onder 'Het laatste nieuws' wordt een nieuwe term ge´ntroduceerd, nl. 'de beeldherkenning', als alias voor de NIA.

Zo is er dus een mismatch met de titel van dit forumboard en alle topics eronder, waarin het woord beeldherkenning niet staat.
Marijn Prins

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #8 Gepost op: juli 06, 2020, 15:38:51 pm »

Ter info, nog een inconsequentie in jullie eigen communicatie over de API:

In het bericht op de homepage van vandaag (?) onder 'Het laatste nieuws' wordt een nieuwe term ge´ntroduceerd, nl. 'de beeldherkenning', als alias voor de NIA.

Zo is er dus een mismatch met de titel van dit forumboard en alle topics eronder, waarin het woord beeldherkenning niet staat.
dat is logisch omdat NIA nog geen ingeburgerde naam is, als over een jaar weer zo een storing is zal dat zeker anders gecommuniceerd worden

Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.047 seconden met 21 queries.