Tjiffen met kleffe bekkies..

Gestart door frankneijts, april 06, 2020, 23:41:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Elk voorjaar zie ik er wel n paar: Tjiftjaffen met ogenschijnlijk verkleefde veertjes rond de snavelbasis. Ongetwijfeld doen ze dit op tijdens het fourageren maar welk voedsel is dat dan en hoe komt het dat ze dan dat kleverige spul oplopen? Het is niet zo maar iets vochtigs want bij enkele vogels zag ik het enkele dagen achtereen en de hoeveelheid ook iets toenemen. Ik zie het alleen in het (vroege) voorjaar en alleen bij Tjiftjaffen: bij Fitissen zag ik het nog nooit.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

#1
Ik heb het herhaaldelijk bij fitis en tjiftjaf vastgesteld en ik ben de enige ringer niet. Die hebben (hadden) er zelfs een term voor: kleimasker. Daar vond ik het ook het meest op lijken maar er waren ringers die ervan overtuigd waren dat het proppen stuifmeel betreft. Ik heb er nooit duidelijkheid over kunnen krijgen. We hebben dit verschijnsel net als Frank uitsluitend in het voorjaar vastgesteld: maart en april.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

mgieskens

#2
Wilde gok: Misschien het eten van insecten die bepaalde bloesems bezoeken waardoor de vogel daar ook mee in contact komt  :huh:
O.a. magnolia's bloeien in deze tijd. Die hebben grote bloemen die ik meen vooral vliegachtigen aantrekken. Weet alleen niet hoe kleverig die van binnen zijn
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op april 07, 2020, 09:50:03 AM
Ik heb het herhaaldelijk bij fitis en tjiftjaf vastgesteld en ik ben de enige ringer niet. Die hebben (hadden) er zelfs een term voor: kleimasker. Daar vond ik het ook het meest op lijken maar er waren ringers die ervan overtuigd waren dat het proppen stuifmeel betreft. Ik heb er nooit duidelijkheid over kunnen krijgen. We hebben dit verschijnsel net als Frank uitsluitend in het voorjaar vastgesteld: maart en april.

Wat grappig dat jij het ook bij Fitis hebt vastgesteld! Ik heb daar altijd scherp op gelet maar het is me nog nooit gelukt.. Dat stuifmeel-op-insecten zou best s kunnen kloppen, tenminste ik vermoedde iets dergelijks al en Michèl zit blijkbaar ook op dat spoor:

Citaat van: mgieskens op april 07, 2020, 10:29:37 AM
Wilde gok: Misschien het eten van insecten die bepaalde bloesems bezoeken waardoor de vogel daar ook mee in contact komt  :huh:
O.a. magnolia's bloeien in deze tijd. Die hebben grote bloemen die ik meen vooral vliegachtigen aantrekken. Weet alleen niet hoe kleverig die van binnen zijn
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

mgieskens

Iets harsachtigs zou misschien ook nog kunnen. Van sommige soorten bomen zijn de uitlopende knoppen harsachtig/plakkerig. Als daar insecten op afkomen die op hun beurt weer vogels aantrekken, kan die plakkerigheid op de snavel doen belanden.
Zonder onderzoek naar de aard van de substantie blijft het gissen. Maar er zijn dus wel plausibele verklaringen te bedenken waarom dit zich specifiek in deze tijd voordoet.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Morten

Inderdaad stuifmeel meegenomen uit zuidelijkere regionen (het zou vooral afkomstig zijn van de bloesems van Eucalyptus- en citrusplantages) dat al snel na aankomst bij ons verdwijnt.
Met de Engelse term "pollen horn" is misschien meer informatie te vinden op het web, zie bijvoorbeeld:

https://www.researchgate.net/publication/282177707_Pollen_carrying_by_the_chiffchaff_phylloscopus_collybita_on_prenuptial_migration
Groet, Morten


mgieskens

Dank je Morten, erg interessant  :duim:
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'