waarschijnlijk Limnesia marmorata

Gestart door Rayan Majoor, april 06, 2020, 21:47:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/187997658/.
1 Watermijt onbekend - Hydrachnidia indet. handvangst en in collectie
datum: 2020-04-05
locatie: Renkum - Renkums Beekdal - Midden (GE)

foto's:






Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

Een Piona soort. Voor determinatie tot op soort van watermijten is eigenlijk altijd een foto van de onderkant noodzakelijk. Bij een foto van de bovenzijde is soms het genus vast te stellen, maar niet altijd
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rayan Majoor

Duidelijk, ga ik dat proberen. Zou dezer kwaliteit foto's (Alleen dan dus van de onderkant) genoeg details laten zien voor eventuele verdere determinatie?
In ieder geval zal ik het beestje moeten verdoven/doden voor een foto van de onderkant: veel te actief beestje dat liever niet op z'n rug zwemt namelijk :rolleyes:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

misschien lukt dat, hangt een beetje af tot welke soortencomplex het behoort of dat het duidelijk genoeg is. Verdoven of doden is wel noodzakelijk anders lukt het nooit, misschien niet geheel onder water, maar alleen een nat glaasje o.i.d.?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rayan Majoor

Bedankt voor de toelichting. Foto's van de onderkant volgen tzt :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

Wacht 's ff. Zie ik daar nu 4 ogen (2paar)? Dan is het misschien toch limnesia en gezien de kleur zeer waarschijnlijk L. undulata.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

gbeersma

Citaat van: Rayan Majoor op april 07, 2020, 09:28:03 AM
In ieder geval zal ik het beestje moeten verdoven/doden voor een foto van de onderkant: veel te actief beestje dat liever niet op z'n rug zwemt namelijk :rolleyes:

Rayan, je kunt prima vanaf de onderkant door een plastic doosje heen fotograferen, dat doe ik ook heel vaak. Zie bijvoorbeeld het onderaanzicht in https://waarneming.nl/observation/182348412/
Die foto is in het veld gemaakt, maar als je je beestjes thuis hebt is het denk ik nog iets eenvoudiger. Het is misschien wel even oefenen.  :P
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rayan Majoor

Citaat van: gbeersma op april 07, 2020, 20:11:14 PM
ma vanaf de onderkant door een plastic doosje heen fotograferen, dat doe ik ook heel vaak. Zie bijvoorbeeld het onderaanzicht in https://waarneming.nl/observation/182348412/
Mooie foto's :duim:
Enige is dat dit beestje dus echt nooit stil zit, zelfs op het (zo goed als) droge... en onder de microscoop gaat van de onderkant ook vrij lastig. Maar wie weet dat ik met een beetje moeite inderdaad van de onderkant wel wat leuke fotootjes kan maken. Bedankt voor de tip in ieder geval :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

David Tempelman

ja, zal wel Limnesia undulata zijn, ik zie vaak dit witte lijntjes zo.
maar inderdaad graag ook onderkanten bij mijten  ;)
met vriendelijke groet,
David

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

Zeker Limnesia en ik heb hier sterk de neiging naar L. marmorata. 95% zeker. Die andere 5% behoort toe aan maculata. Maar die is roder en heeft meer zwemharen op zijn derde poot.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rayan Majoor

Bedankt! Leuk dat er met m'n simpele microscoopje toch een erg zekere naam aan gegeven kan worden ;D
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl