Wie weet wat voor rups dit is

Gestart door Tanjazoektnaamrups, april 05, 2020, 20:54:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tanjazoektnaamrups

Hi,

Ik ben een echte leek, dus misschien kent iedereen deze rups...Maar ik niet, zelfs na een zoektocht op internet en de zoekvragen ingevuld te hebben op de site weet ik het niet. Door die vragen op de site zag ik volgens mij wel dat er 4 buikpoten zijn en de stekel valt sowieso op. Na al die tijd zoeken wil ik nu wel weten welke rups dit is.

De rups zit in een boeket bloemen (in de eremurus) te eten van de bloemknoppen.
Kan ik deze kleine rups gewoon buiten zetten of komt ie uit warmere oorden?
Veel groeten, Tanja


Rayan Majoor

Beste Tanja,

leuke vondst! (vind ik dan, misschien vindt de eigenaar van het boeket het wat minder leuk :rolleyes:)
Je hebt in ieder geval een pijlstaart. Waarschijnlijk is het een jonge rups van een van de Hyles-soorten: H. galii (zeldzaam in Nederland), H. livornica (geen Nederlandse soort maar wordt hier af en toe wel gezien omdat het een trekvlinder is) of een andere (buitenlandse) soort. Zou erg leuk zijn als de bloementros waar ie op zit op zou offeren en hem zou proberen op te kweken. Met iets betere foto's en wellicht foto's van wanneer hij al wat meer gegroeid is zouden wellicht een zeker soortnaam op kunnen leveren en dan weten we ook wat de rups verder nog zou kunnen eten.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Tanjazoektnaamrups

Oh dank je Rayan,

Leuk dat je reageert. Ik heel benieuwd naar de verdere ontwikkeling van de ruops. En het is eigenlijk een goed idee van je om te gaan opkweken, een leuk project met de kinderen voor school thuis deze weken. Maar zoals ik zei ik heb er geen verstand van, haha, maar ik ben erover aan het lezen bij de vlinderstichting. De schoenendoos heb ik al gepakt :) Dank!

Ik zal op een ander moment betere foto's maken.

Groeten, Tanja

Rayan Majoor

Leuk dat je hem op gaat proberen te kweken! De handleiding op de site van de vlinderstichting is hierin erg goed inderdaad. Om de plant goed te houden kan je hem ook in vochtig gemaakt steekschuim steken (moet wel regelmatig weer goed vochtig gemaakt worden, maar daarbij heb je geen gevaar dat de rups per ongeluk in het water valt oid en kan de rups (itt glas) makkelijk overheen lopen.
Ik ben benieuwd naar het vervolg ;D
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Tanjazoektnaamrups

Hi Rayan,

Dank voor je tip over oase. Meteen gedaan. Hierbij de laatste foto's van een wat grotere rups :) foto's zijn van vandaag. Net verse nieuwe bloemen gekocht (dezelfde)   :lol:

Rayan Majoor

Leuk en goede foto's dit keer :duim:
Ziet er heel erg uit als Hyles livornica. Hij staat nu op het punt om te vervellen, dus binnen twee dagen zal ie weer actief worden en er waarschijnlijk enigszins anders uitzien. De vrij egaal gekleurde 'nek' achter de kop wijst erop dat de rups bijna gaat vervellen: als je goed kijkt, kan je zien dat dat eigenlijk de nieuwe kop is die al achter de oude kop aanwezig is.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

gbeersma

Mijn vrouw zou vast enthousiast zijn als ze zo'n rups in de Eremurus had, waarvoor ik dan steeds nieuwe boeketten zou kopen.  ;D

Maar ik ben heel benieuwd naar het vervolg. Succes!
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rayan Majoor

Citaat van: gbeersma op april 08, 2020, 21:26:40 PM
Mijn vrouw zou vast enthousiast zijn als ze zo'n rups in de Eremurus had, waarvoor ik dan steeds nieuwe boeketten zou kopen.  ;D
;D :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Tanjazoektnaamrups

Help! Er zit schimmel in de Eremurus (waardplant) en op de aarde. de rups is lekker dik en eet lekker door, maar kan dit kwaad? De eremurus was door de bloemenwinkel al speciaal meegenomen van de veiling omdat hij 'm niet meer standaard had. Ik ben bang dat ze nu niet meer verkrijgbaar zijn. Al meer zicht op andere waardplanten bij deze rups? 😁 ik post zo foto's van een dag na jouw uitleg over vervelling en daarna van nu. Wat een enorme groei!!!!

Tanjazoektnaamrups

Citaat van: Rayan Majoor op april 08, 2020, 22:01:42 PM
Citaat van: gbeersma op april 08, 2020, 21:26:40 PM
Mijn vrouw zou vast enthousiast zijn als ze zo'n rups in de Eremurus had, waarvoor ik dan steeds nieuwe boeketten zou kopen.  ;D
;D :duim:

Haha 😁😁

Tanjazoektnaamrups

Hier de foto's van 1 dag na je uitleg over vervellen en andere kop Rayan. Echt leerzaam!

Tanjazoektnaamrups

Hier de foto's van vandaag:))

Tanjazoektnaamrups

Citaat van: Tanjazoektnaamrups op april 12, 2020, 13:12:55 PM
Help! Er zit schimmel in de Eremurus (waardplant) en op de aarde. de rups is lekker dik en eet lekker door, maar kan dit kwaad? De eremurus was door de bloemenwinkel al speciaal meegenomen van de veiling omdat hij 'm niet meer standaard had. Ik ben bang dat ze nu niet meer verkrijgbaar zijn. Al meer zicht op andere waardplanten bij deze rups? 😁 ik post zo foto's van een dag na jouw uitleg over vervelling en daarna van nu. Wat een enorme groei!!!!

Ik heb net de beschimmelde bloemen maar weggeknipt en wat beschimmelde bladeren verwijderd, maar dat zit  natuurlijk nog steeds in de bak. Hoe lang duurt het tot de volgende fase?  En wat een dikke drollen trouwens  :rolleye:

Tanjazoektnaamrups

Nog bonusmateriaal, deze was ik vergeten.

Rayan Majoor

Mooie foto's! Je kan er nu wel van uit gaan dat het inderdaad H. livornica is. Hij ziet er erg goed uit, denk dat ie binnen een paar dagen al wel weer klaar kan zijn voor de volgende vervelling (en denk dat ie daarna in z'n laatste stadium komt... dan is het dus handig om wat aarde en eventueel wat dode, droge bladeren in de bak te doen waarin ie kan verpoppen, maar eerst moet ie dan nog flink wat eten). De schimmel zal niet heel veel kwaad kunnen als je het continu een beetje wegveegt en de ergst geinfecteerde plantendelen verwijdert. Eventueel alvast wat aarde (die je dan niet moet besproeien) in de bak doen helpt ook om wat schimmelvrije plekken te creƫren.
Hier http://www.pyrgus.de/Hyles_livornica_en.html kan je een lijstje met mogelijke waardplanten vinden. De rups zal mogelijk niet elke plant uit het lijstje accepteren, maar verschillende hiervan zullen niet heel moeilijk te vinden zijn. Ook op vlindernet staan een paar waardplanten (waaronder ook fuchsia, die je wellicht in de tuin hebt). Let wel op dat alles wat je in winkels zou kopen vaak onder de pesticiden zit... maar planten van de geslachten Rumex, Gallium en Euphorbia zijn in de natuur ook genoeg te vinden.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Tanjazoektnaamrups

#15
Laatste foto's.

Dank Rayan!

De zorgvuldig uitgezochte en geplukte zuring (verschillende soorten)  wilde hij niet. Ik vond toch nog eremurus bij een bloemenzaak. En hij at weer weer volop. Zo ziet hij er vandaag uit, nog net geen cm dik. En zeker  6 /7cm lang

Hoe lang duurt straks de coconfase?


Rayan Majoor

Erg mooi (zowel de foto's als de rups)! Ziet eruit alsof ie nu laatste stadium heeft bereikt.
Ik heb de soort zelf nog nooit opgekweekt en heb sowieso nog nooit een pijlstaart opgekweekt die niet als pop overwinterde. Echter meestal met soorten uit warmere gebieden die meerdere generaties per jaar hebben is de tijd dat het beestje als pop doorbrengt rond de twee weken. Echter als ie onder de grond verdwijnt is ie niet gelijk verpopt, daar kan ie nog wel een week als prepupa liggen voordat ie echt verpopt (en dan moet je hem zo min mogelijk storen...)
In ieder geval lijkt ie zich erg thuis te voelen daar! Goed bezig :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Tanjazoektnaamrups

Hi!

Nog steeds een hele dikke rups. Met opvallend meer rimpelige huid boven de poten dan eerder. Maar dikker dan1 cm en 10 cm ofzo (als hij/zij zich lang maakt).
Hij is nu wel meer op de aarde te vinden. We zijn benieuwd. Is hij als hij straks evt. ontpopt wel in staat te overleven als we hem hier loslaten? Of kan ik beter een vlinderkas benaderen?

Veel groeten,
Tanja

Rayan Majoor

's Zomers kan ie hier gewoon overleven, en als het kouder wordt trekt ie als het goed is weer naar het zuiden. Je kan hem dan dus gewoon loslaten :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Tanjazoektnaamrups

Hi! Even een update, de 'rups' ligt al anderhalve week onder wat blaadjes. Ik zie alleen een mini stukje 'huid' nog echt van zoals hij eruit zag als rups. Toen ik van de week de beschimmelde bloem uit de doos haalde (ik wachtte netjes een week ivm met mogelijk voorbereidende fase die je beschreef), bewoog hij wel onder de blaadjes.

We wachten rustig af...

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Tanjazoektnaamrups

Weet iemand of we in deze fase even onder t blad mogen spieken, waar de rups ruim twee weken geleden onder is gekropen? Of is met rust laten beter? Dat doen we tot nu toe braaf!

Rayan Majoor

Ondertussen kan je wel voorzichtig kijken :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Tanjazoektnaamrups

Meteen gedaan! Spannend joh. Maar kijk!

Rayan Majoor

Mooi, nu maar afwachten tot ie weer zin heeft om buiten te gaan spelen B)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

gbeersma

Citaat van: Rayan Majoor op mei 12, 2020, 14:19:32 PM
Mooi, nu maar afwachten tot ie weer zin heeft om buiten te gaan spelen B)

Zin heeft ie vast wel, maar tegenwoordig moet je wel eens meer binnen blijven dan je eigenlijk wilt. Voor dit exemplaar wordt het in Nederland niet moeilijk om op minstens 1,5 meter afstand te vliegen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rayan Majoor

Citaat van: gbeersma op mei 12, 2020, 14:26:22 PM
Voor dit exemplaar wordt het in Nederland niet moeilijk om op minstens 1,5 meter afstand te vliegen.

haha, inderdaad ;D
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl


Tanjazoektnaamrups

Tadaaaaa!

Daar is de vlinder. Vanochtend zo aangetroffen. Vanavond gaan we de vlinder in de duinen uitzetten.

Super gaaf dat het zo gelukt is, ik had er 0 verstand van toen we de mini rups aantroffen in de bos bloemen. En nu deze prachtige bijzondere vlinder in iets meer dan drie maanden! Dank voor je hulp!