bladwespen-ei

Gestart door acherontia, april 30, 2008, 20:12:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

Ik heb totaal geen ervaring met bladwespen maar heb vorig jaar wat grotere larven verzameld van Trichiosoma sp. en enkele Cimbex sp. De eerste Trichiosoma is enkele dagen geleden uitgekomen het bleek een wijfje te zijn die nu al de nodige eitjes heeft afgezet. de eitjes bevinden zich in een soort blaren op de berkenbladeren. Ik kende dit fenomeen niet en dacht dat het wellicht leuk is om eens een plaatje van te tonen.
Groeten,

Jeroen

Arp

Zeker leuk/interessant om te zien  ^_^

Bedankt Jeroen  :duim:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

acherontia

Ik ben erg benieuwd of iemand weet of de wesp het vocht ook inspuit of dat dat een reactie van het blad is op het ei. Je kan goed zien (rechtonderin) hoe de bladwesp in de epidermis van het blad geprikt heeft.

Jeroen

linda

Mooi duidelijke foto Jeroen.

CiteerIk ben erg benieuwd of iemand weet of de wesp het vocht ook inspuit of dat dat een reactie van het blad is op het ei.

Over dit fenomeen staat o.a. in Lorenz & Krauz een korte beschrijving. Het is een bekend verschijnsel dat eieren enige tijd na afzet in volume toenemen. Dit zou een reactie zijn op aanwezige zouten in het blad. Veel meer dan dat kan ik er niet echt uithalen.

Als je wilt kan ik je de passages over eiafzetting wel e-mailen(wel in duits).
Groeten,

Linda

acherontia

Dag Linda,

Erg bedankt voor je reactie en de scan van de teksten! Ik ga proberen ze verder op te kweken en zal zo nu end an wat foto's van de verschillende stadia plaatsen.

Groeten,

Jeroen