Waar blijven Fitis en Boompieper?

Gestart door frankneijts, april 04, 2020, 16:10:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Al n week tevergeefs gezocht naar m'n eerste Fitis en Boompieper, noppes dus. Ook de database voor Vogels in de Kempen is van weinig nut: in n week tijd (v.a. 29.03 t/m vandaag) 2 armzalige Fitisjes en 1 Boompieper gemeld in een regio waar beide soorten toch echt (nog) algemeen zijn en waar best veel mensen actief zijn, ook nu. Toegegeven, t is nog wat vroeg maar normaliter (en dat is al jaren zo) gaat t met beide soorten toch echt los rond 1 april. Teveel koude oostenwind de laatste dagen?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Vanmorgen heb ik mijn eerste fitis geringd maar gehoord heb ik die de hele ochtend niet. Ze kunnen er dus zijn zonder dat je het merkt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

gbeersma

Afgelopen dinsdag de eerste fitissen gehoord in Zwolle.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Guus Peterse

Fitissen schieten inderdaad niet op. Boompiepers kan ik niet over oordelen, ben niet recent op geschikte plekken geweest.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Oenanthe

Vergeet ook niet dat mensen momenteel op allerlei manieren geweerd worden uit natuurgebieden. Dat draagt niet bij aan veel meldingen natuurlijk. Vanmorgen hield de politie iedereen tegen die met de auto naar Meijendel wilde. Fietsers en wandelaars werden ongemoeid gelaten.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Ik begrijp dat de huidige beperkingen als gevolg van Corona een rol spelen maar Boompieper en Fitis hoef je toch eigenlijk niet in echte natuurgebieden te zoeken? Die zitten (bij wijze van spreken) 'overal' waar een paar bomen & struiken bijeen staan, zeker op de zandgronden, en Boompieper is ook algemeen in polders met grienden.. Dus die kun je ook tegenkomen als je een wat langer rondje-met-de-hond gaat maken en de zang is, voor een beetje vogelaar, zo opvallend dat je niet eens een kijker bij je hoeft te hebben. Blijf het toch wat vreemd vinden..
Zijn er overigens nog andere vogels die gemist worden en die je eigenlijk al in groter aantal terug had verwacht? Blauwborst wellicht?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

lukasverboom

Ik hoorde toch meerdere fitissen vandaag!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op april 04, 2020, 18:10:40 PM
Ik begrijp dat de huidige beperkingen als gevolg van Corona een rol spelen maar Boompieper en Fitis hoef je toch eigenlijk niet in echte natuurgebieden te zoeken? Die zitten (bij wijze van spreken) 'overal' waar een paar bomen & struiken bijeen staan, zeker op de zandgronden, en Boompieper is ook algemeen in polders met grienden.. Dus die kun je ook tegenkomen als je een wat langer rondje-met-de-hond gaat maken en de zang is, voor een beetje vogelaar, zo opvallend dat je niet eens een kijker bij je hoeft te hebben. Blijf het toch wat vreemd vinden..
Zijn er overigens nog andere vogels die gemist worden en die je eigenlijk al in groter aantal terug had verwacht? Blauwborst wellicht?
Ach Frank, wat zal jij mooi wonen. In west Nederland moet je er echt op uit om fitis en boompieper te horen. In de woonomgeving mag je blij zijn als er tjiftjaffen en gierzwaluwen voorkomen, verder is het kool, pimpelmees merel en heggemus.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op april 04, 2020, 18:23:38 PM
Citaat van: frankneijts op april 04, 2020, 18:10:40 PM
Ik begrijp dat de huidige beperkingen als gevolg van Corona een rol spelen maar Boompieper en Fitis hoef je toch eigenlijk niet in echte natuurgebieden te zoeken? Die zitten (bij wijze van spreken) 'overal' waar een paar bomen & struiken bijeen staan, zeker op de zandgronden, en Boompieper is ook algemeen in polders met grienden.. Dus die kun je ook tegenkomen als je een wat langer rondje-met-de-hond gaat maken en de zang is, voor een beetje vogelaar, zo opvallend dat je niet eens een kijker bij je hoeft te hebben. Blijf het toch wat vreemd vinden..
Zijn er overigens nog andere vogels die gemist worden en die je eigenlijk al in groter aantal terug had verwacht? Blauwborst wellicht?
Ach Frank, wat zal jij mooi wonen. In west Nederland moet je er echt op uit om fitis en boompieper te horen. In de woonomgeving mag je blij zijn als er tjiftjaffen en gierzwaluwen voorkomen, verder is het kool, pimpelmees merel en heggemus.

Valt wel mee Maarten, ik woon op een steenworp van het PSV-stadion dus ook niet bepaald 'landelijk'. En ik moet er ook op uit om zingende Boompiepers en Fitissen te horen maar, zoals ik al zei, op de zandgronden hoef je daarvoor niet per se naar een 'echt' natuurgebied.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Daarstraks rond Grobbendonk (BE) een Fitis horen zingen. De eerste van het jaar voor mij.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

frankneijts

#10
Citaat van: OlivierO op april 05, 2020, 14:05:38 PM
Daarstraks rond Grobbendonk (BE) een Fitis horen zingen. De eerste van het jaar voor mij.

Ik had vandaag ook mn 1e maar dan wel gelijk 3 bijeen https://waarneming.nl/observation/187865764/ die flink aan het bakkeleien gingen zodra er 1 durfde te gaan zingen.. Maar nog steeds geen Boompieper ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Afgelopen 2 dagen wat blikjes Fitissen opengetrokken blijkbaar want je hoort ze nu ineens overal. Ook Boompiepers vandaag 'ineens' op locaties waar ze vorige week zeker nog niet zongen. Vermoedelijk hadden ze dit voorjaar last van de kou en (verkeerde) wind in de laatste dagen van maart en het begin van april. Er zijn weliswaar veel soorten die aanmerkelijk vroeger terugkomen dan pak=m=beet een jaar of 30, 40 geleden (zoals Fluiter, Bonte Vliegenvanger en Spotvogel) maar voor Fitis en Boompieper geldt dat zeker niet: ik herinner me warme maartse periodes in de jaren '70 em '80 waarin beide soorten de laatste dagen van maart al volop terug waren.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'