Hoofdmenu

Bever of wat?

Gestart door sjanneke, april 03, 2020, 18:39:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjanneke

Dit dier zag ik donderdag in de singels in  Breda.
De eenden en meerkoeten waren er bang van.
Eerst dacht ik dat het een hond was maar dat was niet zo. Wie helpt mij?
Groet Sjanneke

Rob Koelman

Lijkt idd om een bever te gaan, maar de foto laat geen 100% zekere determinatie toe, daarvoor is de resolutie te laag. Kun je een uitsnede maken? Je mag ook de originele, onbewerkte foto naar mij sturen, dan doe ik dat voor je (stuur dan even een PM, dan krijg je mijn mailadres).
Met vriendelijke groet, Rob

sjanneke

Dank je wel Rob. Ik heb je een berichtje gestuurd.  ;)
Groet Sjanneke

Rob Koelman

Ik heb vier foto's gekregen, allen gemaakt met een mobiele telefoon. De crops (zie hieronder) leveren daardoor helaas niet een heel veel beter beeld op.

Het formaat van het dier op de foto is moeilijk in te schatten, maar de beschrijving 'Eerst dacht ik dat het een hond was' suggereert een redelijk fors tot fors dier.

Apart is het tijdstip van de waarneming: 08:36 uur 's ochtends. Bevers zie je niet vaak overdag, het zijn normaal schemering- en nachtdieren. Beverrat en muskusrat - de enige andere kandidaten -zie je daarentegen wel regelmatig overdag.

Desalniettemin klopt de kop goed voor bever: platte kop en de positie van het oog tussen de snuit en de oren iets meer nabij de snuit. Ik durf er dus wel een bever van te maken. Ben benieuwd of de admins het daar mee eens zijn.

@Sjanneke: voer je de waarneming ook nog even in?




Met vriendelijke groet, Rob

sjanneke

Dank je wel Rob voor je gedane moeite en uitgebreide uitleg.Ik ben er blij mee. ;)
Groet Sjanneke

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Ted van der Knaap

bijna 8 maanden geleden op nagenoeg dezelfde plek al eerder een (dezelfde!?) Bever gezien, https://waarneming.nl/gebied/view/26040?from=2019-08-16&to=2020-04-04&sp=375&g=
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

tekenaar

ik durf met deze fotos beverrat niet uit te sluiten. Voor de locatie en het tijdstip zou dat ook waarschijnlijker zijn.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

sjanneke

Groet Sjanneke

Rob Koelman

#9
Citaat van: tekenaar op april 04, 2020, 09:11:17 AMik durf met deze fotos beverrat niet uit te sluiten. Voor de locatie en het tijdstip zou dat ook waarschijnlijker zijn.

Dat je overdag meer kans hebt op het waarnemen van beverratten en muskusratten heb ik al genoemd. Dat betekent echter niet dat het onmogelijk is om overdag bevers te zien. Komt alleen niet zo vaak voor,

Op grond van de positie van de ogen t.a.v. de snuit en de oren past bever m.i. het best bij het dier op de foto's. Helaas is de resolutie niet optimaal, dus er is wat ruimte voor interpretatie. Bij beverrat staan de ogen meer naar achteren. Zie onderstaande afbeelding.

Ook zie je bij zwemmende beverratten meestal meer van de rug. Bij het dier van dit topic zie je alleen de kop en een deel van de nek.


Met vriendelijke groet, Rob

sjanneke

Dank je wel Rob.
Ik weet niet of het ook met druk verkeer te maken kan hebben dat een bever overdag niet zo vaak te zien is. Ik heb er geen verstand van.
Het was nu natuurlijk we extra stil langs de normaal drukke singel. ;)
Leuk om wat meer van deze dieren te weten.
Groet Sjanneke