bandspanner maar welke | Worthing | West Sussex, juni

Gestart door gerbenth, april 03, 2020, 16:20:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerbenth

Dit beestje zit al een flinke tijd als Gewone bandspanner in de archieven, als Britse waarneming - niet heel gek -onbeoordeeld.
Nu suggereert iemand op inaturalist Geoogde bandspanner en Bosbandspanner is de ID-suggestie van waarneming.nl.
Ik maakte er destijds Gewone bandspanner van maar niet met veel overtuiging.

https://world.observation.org/waarneming/view/103455989
onzeker Geoogde bandspanner - Xanthorhoe montanata gezien op 2015-06-16 United Kingdom - South Downs NP
Foto's:


ik vind een hoekige 1e kraag een kenmerk maar slecht herkenbaar hier.
Verder zie ik het niet echt, vind Bosband misschien wel meer gelijken.

Iemand een idee?

ik hoor't graag
groeten
Gerben



jack_windig

Probleem is dat de foto overbelicht is. Het is in ieder geval geen Geoogde Bandspanner omdat de zoom donker is (maar door de overbelichting wel licht lijkt) terwijl die vrijwel wit moet zijn voor de Geoogde Bandspanner. Verschil tussen Bosbandspanner en de Gewone Bandspanner is dat de witte dwarsband smaller is en een grijs lijntje in het midden heeft bij de Gewone Bandspanner. Maar bij overbelichting lijkt de witte band breder en valt het middenbandje vaak weg. Het zou me dus niks verbazen als dit toch een Gewone Bandspanner is maar Bosbandspanner kan ik niet uitsluiten.

gerbenth

Hallo Jack,
ik heb een iets gedonkerde versie van de foto toegevoegd. Daar zie je het middenlijntje iƩts beter. Bosband of gewone dus...

dank

groeten
Gerben