Hoofdmenu

Bevers

Gestart door Freek Verkerk, november 18, 2005, 13:53:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Hi,

Ik lees steeds dat er bevers zijn waargenomen en pas nog weer in Limburg. Eigenlijk dacht ik dat ze in de Biesbosch zaten, maar daar komen geen waarnemingen vandaan. Zijn ze daar nu allemaal weg of hoe zit dat? B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jan-Pieter

Ze zitten nog steeds in de Biesbosch maar bevers zwemmen zoals je weet en al shet geen nieuwe territoria bij kunenn gaan ze aan de wandel.

MVG JP

RWester

Hallo Freek,

Op verschillende plekken in Nederland zitten Bevers (Biesbosch, Gelderse Poort, Flevoland), die zich langzaam uitbreiden en dus nu ook op andere plekken opduiken.
Alhoewel het me wel opvalt dat op de soortkaart van de Bever nog geen waarnemingen uit de Biesbosch staan. Beetje witte landkaart mag ik wel zeggen.

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Sam de berenkenner

Ook de OVP is uitsekend terrein voor de bevers.
Had je daar al ns aan gedacht freek?

Sam Bansink

Christian

Daar zitten ze al bijna (Lepelaarsplassen)
Christian Brinkman

RWester

Hallo Sam en Christian

CiteerOok de OVP is uitsekend terrein voor de bevers.


CiteerDaar zitten ze al bijna (Lepelaarsplassen)

Ik zei:

Citeer(Biesbosch, Gelderse Poort, Flevoland)


Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Freek Verkerk

Ik had ergens gelezen (bron vergeten) dat ze al in de OVP waren; bij de aalscholvers, Maar ik weet ook niet waar dat is. Er mogen helaas weinig mensen de OVP dus weinig waarnemingen.
Ik begrijp dat bevers nieuwe territoria verkennen. De bevers uit de OVP is nageslacht van ontsnapte exemplaren uit een dierentuin in de polder. De dieren in de gelderse poort komen of uit de Biesbosch of uit belgie en voor de dieren in limburg geldt hetzelfde.

Maar die biesbosch dieren??? Zeeland ligt aan hun voeten. Zuid holland ?? Weinig waarnemingen.

En als ze vanuit de biesbosch al naar de gelderse poort gezwommen zijn. Hoe zit het dan met de Ijssel en de kop van overijssel? Randmeren?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Laatste nieuws; bever waargenomen in Zuid holland. In de buurt van het eiland tiengemeeten

Gelukkig maar. B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

RWester

CiteerDe dieren in de gelderse poort komen of uit de Biesbosch of uit belgie en voor de dieren in limburg geldt hetzelfde.

Zijn in de Poort ook uitgezet, dus niet aan komen zwemmen vanuit Biesbosch. Ze zijn zich nu wel verder aan het verspreiden. Begonnen in Millingerwaard en nu tegen Nijmegen aan. Dus net als Biesbosch en Flevo één van de plaatsen van waaruit ze zich kunnen verspreiden.

Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Freek Verkerk

Hi Remco,
En die bevers uit limburg dan. Weet je ook waar die vandaan komen?
Uitgezet? Belgie, Duitsland of Gelderse poort?

Ik verwacht eigenlijk wel dat die verspreide beverkolonies naar elkaar toe groeien, maar ze hebben geen haast lijkt het wel B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

Citeer

Ik verwacht eigenlijk wel dat die verspreide beverkolonies naar elkaar toe groeien, maar ze hebben geen haast lijkt het wel B)
Bevers hebben een relatief trage voortplanting (één nestje van enkele jongen per jaar). Dus het KAN ook niet erg snel gaan.

Ben benieuwd wanneer de schade onacceptabel wordt (bevers graven, net als muskusratten, tunnels in oevers).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

marcel123

#11
Zoogmail limboland

CiteerBeverfans opgelet,


Het lijkt erop dat de bever het erg goed doet in de provincie Limburg en dat de soort zich momenteel sterk uitbreidt. Nu blijven vraatsporen lang zichtbaar en als zodanig zegt het niets over de aantallen maar toch.


Ze waren reeds jaren bekend van de Roer en midden in de stad zit een beverburcht. Vandaag ben ik langs de Swalm gaan kijken en ook daar beversporen (oa bij de grens en bij het zwembad). Frans Coolen vond vandaag omgeknaagde boomstammen bij de Romeinenweerd in Venlo Ik heb het idee dat de soort momenteel uitzwermt langs de Maas en de grotere zijbeken/riviertjes Roer, Swalm, Niers). Of misschien komt de bever wel via deze riviertjes onze provincie binnen.


Wie wil bij hem in de buurt eens langs de Maas kijken? Zitten ze al langs Geul en Jeker? De huidige mooie zonnige vorstperiode is ideaal om te kijken, je kunt gemakkelijk overal komen.
Graag de coördinaten doorgeven voor ons atlasproject (   ), zodat we ook van deze soort een goed beeld krijgen. Bovendien zo vaak gebeurd het niet dat je de opmars van een zoogdiersoort in beeld kunt brengen.

Graag jullie medewerking en alvast bedankt

met vriendelijke groet
Reinier Akkermans

en uiteraard moeten niet alleen beverfans opletten maar ideereeen!