Bruine- of toch een gele trilzwam

Gestart door Thijs van der Zanden, maart 28, 2020, 12:12:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs van der Zanden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het is zo'n opvallende kleur dat ik niet weet of het een bruine of toch een gele trilzwam is. Stond op een lage tak van een zomereik
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/187366887/.
1 Bruine trilzwam - Tremella foliacea vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2020-03-28
locatie: Reusel - Beleven (NB)

foto's:


Giel van der Pluijm

Het zou ook de gele hersentrilzwam kunnen zijn, die verkleurt naar oranje. De gele trilzwam komt uit hout, vnl. eiken en de gele hersentrilzwam staat op korstmossen en dat lijkt me hier het geval.

Jan Knuiman

Citaat van: Giel van der Pluijm op maart 28, 2020, 13:33:50 PM
Het zou ook de gele hersentrilzwam kunnen zijn, die verkleurt naar oranje. De gele trilzwam komt uit hout, vnl. eiken en de gele hersentrilzwam staat op korstmossen en dat lijkt me hier het geval.

Nee, de Gele hersentrilzwam parasiteert op het mycelium van de Gele korstzwam en de Gele trilzwam op dat van diverse soorten Peniophora. Ze staan allemaal op hout.

Groet,
Jan

Giel van der Pluijm

a ha, bedankt, Jan, het staat dan verkeerd op de verspreidingsatlas.

Thijs van der Zanden

Kan de gele trilzwam zo'n kleur hebben? Wie weet daar meer van?

Jan Knuiman

Citaat van: Thijs van der Zanden op maart 28, 2020, 18:38:04 PM
Kan de gele trilzwam zo'n kleur hebben? Wie weet daar meer van?

Ja hoor, dat kan heel goed. zoek zelf maar eens naar afbeeldingen van de Gele trilzwam op internet.

Groet,
Jan

ridderzwam

Giel schreef:  "het staat dan verkeerd op de verspreidingsatlas", maar dat zie ik niet.
Kunnen deze foto's helpen ?

Van  Gele hersentrilzwam en zijn  KorstZWAMMEN  (m.n. Gele korstzwam, op het mycelium daarvan parasiteert die Tremella ) hierbij nog wat foto's die ik maakte  toen de boomstam  waarop die Hersentrilzwam stond  geheel aan het vergaan was ............. restanten van  Gele korstzwam met restanten Hersentrilzwam.  (waarn1 en 2).


De twee andere foto's : Gele Trilzwam geven een leuk plaatje met verschillende korstMOSSEN met wie ze toevallig op ongeveer hetzelfde plekje staan, vgl. Thijs'foto.

Groet,
Ria.

Groet, Ria.

Giel van der Pluijm

#7
Volgens de verspreidingsatlas staat gele trilzwam op hout en de gele hersentrilzwam op korstzwammen. Ik zie trouwens altijd die gele trilzwam door de bast heen uit het al vermolmde hout komen.

ridderzwam

oké Giel, jouw zin (28/3 13:33) "en de gele hersentrilzwam staat op korstmossen en dat lijkt me hier het geval" is nu dus gerectificeerd.

groet,
ria.

paddenstoelenmonster

Bij deze leuke discussie wil ik ook nog wel een "duit in het zakje" doen.
Ik volg zwammen vaak in hun ontwikkeling.
Onderstaand 3 stadia van een Gele hersentrilzwam die sterk verkleurt bij het verouderen, dicht bij Gele korstzwammetjes. Verbazingwekkend al die kleurenvariaties!
Henk het bosmonster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.