Snuitkever onder houten plank gevonden welke soort?

Gestart door haakbek, maart 27, 2020, 17:42:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

haakbek

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/187321682/.
1 Grauwbruine dennensnuitkever - Strophosoma capitatum imago
datum: 2020-03-27
locatie: Poortugaal - gorzen Oude Maas (ZH)

foto's:



Arp

Nee, zeker geen Strophosoma :)

'tzal Graptus triguttatus zijn
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

haakbek

Bedankt Arp, die snuiters vindt ik lastig kan ik ergens meer info over deze soort vinden?
Zag dat status in NL onbekend is weet jij daar een verklaring voor?
Groet
Hans

Arp

#3
Het voorkomen van de kever in Nederland geldt als "inheems" en de soort is bekend uit vrijwel alle provincies (behalve Flevoland en Drenthe geloof ik)

Wat er op "onbekend" staat is de zeldzaamheid. Die is voor vrijwel alle keversoorten niet ingevuld. In het verleden was er geen zeldzaamheid "onbekend" op waarneming en kregen alle soorten ongezien de status "vrij algemeen" mee, wat natuurlijk kolder was. Toen de de status "onbekend" werd toegevoegd is die meen ik voor alle kevers daarnaar omgezet.

Je moet heel veel onderzoek doen om iets zinvols over de zeldzaamheid te kunnen zeggen, voor zover dat ooit überhaupt zinvol is. Als ergens een populatie zit, dan vind je er meestal vrij gemakkelijk grotere aantallen van een soort (want anders zou de populatie vaak geen stand houden) en heel veel soorten worden niet goed herkend of over het hoofd gezien (kevertjes van 2mm, wie bekijkt die goed genoeg?) of hebben een zeer verstopte levenswijze, dus meestal hebben we helemaal niet genoeg gegevens.

Aan het aantal waarnemingen/foto's en het kaartje voor deze soort op waarneming.nl kun je wel min of meer zien dat de soort niet veel gemeld wordt, ondanks dat het een flinke kever is, dus echt heel algemeen zal'ie niet zijn.

P.S. Kijk, daar ga je al ... Het boek "Die Rüsselkafer Baden-Württembergs" noemt de kever "Eine ziemlich häufige polyphage Art die vor allem in offenem Grünland vorkommt" en "Die Funddaten der Käfer liegen von März bis Juni. Die Imagines überwintern und können häufig im Winter aus Hochwassergenisten gesiebt werden".
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

haakbek

Bedankt Arp voor de uitgebreide uitleg , word dus weinig gezien al zeggen de oosterburen dat hij algemeen is

groet

Hans