blauwborst vrij algemeen, maar witsterblauwborst algemeen?

Gestart door gertjanvannoord, maart 27, 2020, 14:54:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

gertjanvannoord


status blauwborst vs witsterblauwborst

hoe kan een ondersoort algemener zijn dan de soort? Is dat een fout, of mis ik iets?
Gertjan van Noord

Rob Koelman

Citaat van: gertjanvannoord op maart 27, 2020, 14:54:57 PMstatus blauwborst vs witsterblauwborst

hoe kan een ondersoort algemener zijn dan de soort? Is dat een fout, of mis ik iets?

De soort bevat naast de witsterblauwborst ook nog de roodsterblauwborst. Deze laatste heeft voor ons land de status van zeer zeldzaam.

Dan is het logisch dat de soort - blauwborst - inderdaad zeldzamer is dan de nominaat (witsterblauwborst) in ons land, want bestaat immers uit twee ondersoorten, waarvan één (roodsterblauwborst) erg zeldzaam...
Met vriendelijke groet, Rob

Guus Peterse

Die logica ontgaat me. Witsterblauwborst is op anderhalve roodster na even algemeen als blauwborst.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rob Koelman

#3
Citaat van: Guus Peterse op maart 27, 2020, 15:11:38 PM
Die logica ontgaat me. Witsterblauwborst is op anderhalve roodster na even algemeen als blauwborst.

Waarnemingen van blauwborst hebben voor ons land voor het overgrote deel betrekking op witsterblauwborst. Maar niet helemaal dus, er zitten ook enkele roodsterblauwborsten bij.

algemeen (witsterblauwborst) + zeer zeldzaam (roodsterblauwborst) leidt tot een gemiddelde classificatie van 'zeldzamer dan algemeen'...

Als je de classificatie ophangt aan de meest voorkomende ondersoort (witsterblauwborst), dan geldt natuurlijk wel dat 'blauwborst' even algemeen is als de nominaat...
Met vriendelijke groet, Rob

Sjaak Schilperoort

Citaat van: Rob Koelman op maart 27, 2020, 15:17:48 PM
Vrij algemeen (witsterblauwborst) + zeer zeldzaam (roodsterblauwborst) leidt tot een gemiddelde classificatie van 'zeldzamer dan vrij algemeen'...

Behalve dan dat je niet het gemiddelde moet nemen maar de som

Julian

Rob,

Zowel Witsterblauwborst als Roodsterblauwborst zijn Blauwborsten.
Als je drie waarnemingen van Witsterblauwborst hebt en eentje van Roodsterblauwborst heb je vier waarnemingen van Blauwborst.

Rob Koelman

#6
Citaat van: Rob Koelman op maart 27, 2020, 15:17:48 PMalgemeen (witsterblauwborst) + zeer zeldzaam (roodsterblauwborst) leidt tot een gemiddelde classificatie van 'zeldzamer dan algemeen'...

Citaat van: Sjaak Schilperoort op maart 27, 2020, 16:10:33 PMBehalve dan dat je niet het gemiddelde moet nemen maar de som

Daar kan ik in mee gaan. Dan wordt het inderdaad algemeen...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: Julian op maart 27, 2020, 16:11:26 PMZowel Witsterblauwborst als Roodsterblauwborst zijn Blauwborsten.
Als je drie waarnemingen van Witsterblauwborst hebt en eentje van Roodsterblauwborst heb je vier waarnemingen van Blauwborst.

Volgens mij bedoel je hetzelfde als Sjaak, alleen verwoordt die het wat duidelijker...
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Het komt nogal eens voor dat waarnemers niet met zekerheid kunnen vaststellen dat ze met een witgesterde blauwborst te maken hebben en er daarom blauwborst spec. van maken. Misschien dat dat meespeelt?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

gertjanvannoord

mijn hypothese blijft dat het gewoon fout is. Wat mij betreft allebei op "vrij algemeen".
Gertjan van Noord

tekenaar

Eens dat blauwborst en witsterblauwborst dezelfde status moeten hebben.

Sommige blauwborsten hebben overigens helemaal geen sterretje. Wat zijn dat dan?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Maarten Hotting

Citaat van: gertjanvannoord op maart 27, 2020, 18:19:55 PM
mijn hypothese blijft dat het gewoon fout is. Wat mij betreft allebei op "vrij algemeen".
Eens, bij deze is het aangepast  :right:
Groet,
Maarten

OJGoreng

Citaat van: tekenaar op maart 27, 2020, 21:35:12 PM
Eens dat blauwborst en witsterblauwborst dezelfde status moeten hebben.

Sommige blauwborsten hebben overigens helemaal geen sterretje. Wat zijn dat dan?

Witsterblauwborst is de Nederlandse naam voor de ondersoort L.s. cyanecula., de vorm die hier voorkomt. Of ze dan wel of geen sterretje hebben maakt niet uit; er schijnen er zelfs te zijn met rood in het sterretje. Of die dan op het oog te onderscheiden zijn van dwalers van een andere ondersoort (met of zonder sterretje) is een andere vraag.
Met vriendelijke groet, Zainal