fors langgerekt mos? Alvast dank!

Gestart door D.J.Chr. Zuidweg, maart 27, 2020, 01:26:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

D.J.Chr. Zuidweg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/187286877/.
30 Mos onbekend - Bryophyta indet. veldwaarneming
datum: 2020-03-26
locatie: Haarlem - Waarderpolder (NH)

foto's:





William de Jong

Ik twijfel tussen kleisnavelmos en fijn laddermos. Ik meen ook kleinere stengelblaadjes te zien, dus dan is het fijn laddermos.

Groeten, William de Jong

D.J.Chr. Zuidweg

Dank William! Het groeide wel op de klei van een opdrogende poel en het was opmerkelijk fors, ik weet niet of dat wat uitmaakt?

Pluijm

Gezien de extreem lange, iets gekromde topbladen lijkt het me een Drepanocladus. Vroeger kon je terecht bij S. aduncus, maar die is opgesplitst in aparte soorten die ik nog niet ken. Weet ook even niet waar het tabelletje is dat ze onderscheidt.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

William de Jong

Interessant Arno, daar kan ik weer van leren. Bij Drepanocladus zou je toch wat meer rechtopstaande takjes verwachten? En kan Fijn laddermos op een nattere plek niet wat langgerekter overkomen? Vooral die laatste foto heeft inderdaad wel vrij opvallend gekromde blaadjes.

Groeten, William de Jong

Pluijm

Citaat van: William de Jong op maart 28, 2020, 08:03:22 AM
Bij Drepanocladus zou je toch wat meer rechtopstaande takjes verwachten? En kan Fijn laddermos op een nattere plek niet wat langgerekter overkomen? Vooral die laatste foto heeft inderdaad wel vrij opvallend gekromde blaadjes.
Misschien verschilt dat per soort uit het Drepanocladus aduncus-complex. Soms idd. veel meer rechtop. Ik moet die nieuwe soorten trouwens zelf ook allemaal nog leren kennen. De sikkelbladen sluit laddermos uit.
Deze ijle vorm houdt misschien ook nog verband met de inundatie, daar reageren mossen soms heel bizar op.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

D.J.Chr. Zuidweg

Interessant! Kan ik iets doen om het uit te vinden? (ik ben alleen zeker geen kenner). 'k Zou het graag willen weten.

Pluijm

Ik weet op het moment niet waar de nieuwe sleutel voor deze groep is gepubliceerd en wacht op de te verschijnen nieuwe mosflora, hopelijk binnen 1-2 jaar.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

D.J.Chr. Zuidweg