Roze hard geworden slijmzwam op Berk

Gestart door paddenstoelenmonster, maart 26, 2020, 22:02:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

paddenstoelenmonster

Roze slijmzwam met harde schaal (door droogte?) en een ietwat korrelige vulling die door krimp? niet geheel meer aansloot tegen de schaal/huid
Vanmiddag gevonden op een dode berk in een bosje met veel (dode) berken en schapenbegrazing. zie https://waarneming.nl/upload_foto.php?id=187255970&_popup=1
Heeft er iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

paddenstoelenmonster

Beste Gert, dat was ook mijn eerste reactie/vermoeden. Ik ken Zilveren boomkussens heel goed omdat ik ze vaak in hun ontwikkeling volg en er al veel geplaatst heb. Ze zijn meestal wit, en soms geel, maar roze heb ik nog nooit gezien!
Daarom heb ik hem als Slijmzwam onbekend genoemd. Ik zal er nog eens langsgaan en een nieuwe foto vandaag maken,
Henk het bosmonster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Gert Kremer

Henk deze verstoord denk ik, ik heb ze ook gevolgd maar de roze komt niet tot ontwikkeling. de onder staande foto is het te zien. trouwens ben ik wel benieuwd wat er met die van jou gebeurd. Dus laat maar mooi een serie zien. Groeten uit Ommen,
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

paddenstoelenmonster

Beste Gert, vooral je 2e foto is overtuigend en laat zien dat hij ook roze kan zijn. Het enige probleem is daat ik geen bruin sporenpoeder gezien heb toen ik er vanmorgen weer langsgeweest ben. Wel heb ik bij een geelexemplaar gemerkt dat de korst daar ook helemaal verglaasd was. Alles verdroogt nu met die zon en schrale wind in extreme mate. De natuur blijft je verbazen!
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Gert Kremer

dat verbazen.... dat is het mooiste... Henk, we gaan er gewoon mee door. Zo kwam ik Stonkkokkenbrij  (wat een naam hé) tegen op een stapel Naaldhout. dacht alleen op Loofhout. 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Nou mannen, mooi dat jullie er uit zijn  :lol:

Henk met slijmzwammen is het net als met polyporen, te jong, misvormd en te oud zul je nogal eens moeten besluiten je vondst onbenoemd te laten.
Het feit dat het Zilveren boomkussen van wit naar roze naar bruine inhoud verkleurd heeft met het rijpen van de sporen te maken. De sporen zijn eerst kleurloos. Ze verkleuren tijdens het rijpingsproces.
Groeten Marian

Gert Kremer

Citaat van: Marian Jagers op maart 27, 2020, 19:23:05 PM
Nou mannen, mooi dat jullie er uit zijn  :lol:

Henk met slijmzwammen is het net als met polyporen, te jong, misvormd en te oud zul je nogal eens moeten besluiten je vondst onbenoemd te laten.
Het feit dat het Zilveren boomkussen van wit naar roze naar bruine inhoud verkleurd heeft met het rijpen van de sporen te maken. De sporen zijn eerst kleurloos. Ze verkleuren tijdens het rijpingsproces.

dank je wel Marian.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.