Karkas knobbelzwaan

Gestart door wilbertdekok, maart 26, 2020, 21:36:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilbertdekok

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://alblas.waarneming.nl/waarneming/view/186419659
onzeker Knobbelzwaan - Cygnus olor gezien op 2020-03-11 Nieuw-Lekkerland - Polder Nieuw-Lekkerland
Foto's:








Hoe is dit gebeurd?
Door hoogspanning of door een roofdier/roofvogel?

bij voorbaat dank Wilbert de Kok

mgieskens

Dat 'onzeker'  kun je wel weg halen.
En hoe het gebeurt is, kunnen we met deze foto's slechts naar gissen.
Zo te zien is er wel van gegeten, maar dat zal ook gebeuren wanneer een zwaan is verongelukt en (bijna) dood blijft liggen.
De kans dat een volwassen zwaan in nederland door een roofdier wordt gepakt is niet zo heel groot. Daarvoor zijn ze te groot en sterk. Hooguit misschien bij een verrassingsaanval.
Aanvaringen met hoogspanningsleidingen, bovenleidingen en windmolens komen wel voor.
Maar ook een gevecht tussen territoriale mannetjes is in deze tijd niet uit te sluiten. Al zijn die zelden dodelijk fataal.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Oenanthe

Vossen zijn heel goed in staat volwassen zwanen te doden maar waarschijnlijk alleen 's nachts als ze ze ongezien kunnen naderen en verrassen. Maar bij vrijwel elk karkas is het ondoenlijk om de doodsoorzaak vast te stellen en blijft het bij gissen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

keesschreven

Het gaat hier om 2 dode Knobbelzwanen. Er zijn 2 borstbeenderen zichtbaar, ook 2 schedels. Trouwens ook 4 vleugels.
Bij de eerste foto ligt de kop rechts bovenin, verbrijzeld, terwijl delen van het schedeldak en snavel nog zichtbaar zijn.
Bij de derde foto ligt de kop met bevederde nek rechts op de voorgrond, nog intact.

Vossen bijten vaak in de nek/kop, en bijten die vaak ook af. Ik zou zeggen dat dit dus niet typisch Vos is.
Ik vind het eigenlijk wel verdacht, 2 dode zwanen op 1 plek.

De suggestie Rode Wouw in jouw waarneming lijkt me onmogelijk. Rode Wouw is overigens wel een fervente aaseter, dus het opeten kan die wel gedaan hebben.

Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

mgieskens

Op foto 2 staan ook 2 dode zwanen. Een in de voorgrond en een in de achtergrond.
Dat vind ik op zich ook al verdacht. Dan ga ik toch aan illegale jacht/afschot denken.
Het al dan niet legaal afschieten van zwanen is een hoop over te doen geweest in deze streek van Zuid-Holland.
Details weet ik zo niet uit m'n hoofd. Geloof dat de provincie bakzeil heeft moeten halen met afgegeven vergunningen, maar dat zal fervente voorstanders van afschot niet tegen houden.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

keesschreven

#5
Citaat van: mgieskens op maart 26, 2020, 23:51:36 PM
Op foto 2 staan ook 2 dode zwanen. Een in de voorgrond en een in de achtergrond.
...
Klopt, maar bij de waarneming stond het genoemd als 1 doodvondst, "ligt in 2 stukken", vandaar dat ik het even checkte.

Over dat afschot: zouden mensen de zwanen ook gewoon in het veld laten liggen dan?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

OJGoreng

Citaat van: wilbertdekok op maart 26, 2020, 21:36:31 PM
Hoe is dit gebeurd?
Door hoogspanning of door een roofdier/roofvogel?

Als er hoogspanningsleidingen aanwezig zijn lijkt me dat wel een heel waarschijnlijke oorzaak. Iets ten noorden van A'dam, waar knobbelzwanen vaak in grote groepen foerageren,  zie ik op zijn tijd rijtjes dode zwanen onder die dingen liggen, soms wel vier of vijf. Zwanen en leidingen zijn wel een ding. Ik heb er midden in de stad ook wel eens een tegen de bovenleiding van een tram zien vliegen.
Met vriendelijke groet, Zainal

Jacob Molenaar

Citaat van: OJGoreng op maart 27, 2020, 03:32:31 AM
Citaat van: wilbertdekok op maart 26, 2020, 21:36:31 PM
Hoe is dit gebeurd?
Door hoogspanning of door een roofdier/roofvogel?

Als er hoogspanningsleidingen aanwezig zijn lijkt me dat wel een heel waarschijnlijke oorzaak. Iets ten noorden van A'dam, waar knobbelzwanen vaak in grote groepen foerageren,  zie ik op zijn tijd rijtjes dode zwanen onder die dingen liggen, soms wel vier of vijf. Zwanen en leidingen zijn wel een ding. Ik heb er midden in de stad ook wel eens een tegen de bovenleiding van een tram zien vliegen.
Dit moet het idd geweest zijn, ik ben goed bekend met de plek en zie er regelmatig dode zwanen liggen onder de hoogspanningsleidingen...
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

lukasverboom

Als je de waarneming opent zie je ook dat deze precies onder een hoogspanningskabel liggen. Poeh, dat zoveel zwanen daar slachtoffer van worden wist ik niet!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

wilbertdekok

Bedankt allemaal voor de informatie  :duim:

keesschreven

Jee, dat is wel heel duidelijk allemaal!

Misschien een idee om de gemeente een keer aan de jas te trekken hierover?
Er zijn gewoon maatregelen te treffen, bijvoorbeeld het plaatsen van die oranje bollen in de hoogspanningslijnen.

Maar goed, gemeentes hebben in deze corona-tijd wel andere dingen aan hun hoofd.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren