Armadillidium pulchellum

Gestart door jan cuppen, maart 25, 2020, 22:30:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

jan cuppen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/186801972/.
1 Prachtoproller - Armadillidium pulchellum imago, microscopisch onderzocht
datum: 2020-03-17
locatie: Ede - Edese Bos (GE)
Is nog beschikbaar.

foto's:




achter schors Fagus sylvatica
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

Lijkt me wel te kloppen, maar niet helemaal lekker te beoordelen zo. Leeft ie nog?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Hej Jan / Arp,

Er is een foto van de zijkant nodig om A. pulchellum te kunnen onderscheiden van A. pictum.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

jan cuppen

Citaat van: mberg op maart 26, 2020, 10:24:37 AM
Hej Jan / Arp,

Er is een foto van de zijkant nodig om A. pulchellum te kunnen onderscheiden van A. pictum.

Met groet,

Matty

Hoi Matty,

De achterhoek van het eerste achterlijfsegment steekt bij mijn exemplaar verder naar achteren dan het midden van dat segment conform fig 38 uit je tabel. Is dat wat je verstaat onder de "afgesneden" achterhoek van dat segment? Van pictum heb je geen figuur van de zijkant. Is daar de achterrand van het eerste achterlijf gewoon recht afgesneden? Zo ja, dan is dit een echte A. pictum.

Mvg, Jan

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

jan cuppen

Hoi Matty,

Bij nader inzien zie ik bij goedgekeurde A. pictum precies hetzelfde als bij goedgekeurde A. pulchellum. Kun je een foto/tekening van beide soorten laten zien waarop het verschil goed te zien is?

mvg Jan
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

Hoi Jan,

het is niet altijd even duidelijk. Misschien heb je hier wat aan:

https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,357207.msg2036652.html#msg2036652

Op de foto hier is rechtsonder het afgesneden hoekje wel duidelijk, maar uit andere kijkhoeken kan dat hard tegenvallen:
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,44626.0.html
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Hej Jan / Arp,

Deze foto's laten inderdaad duidelijke A. pulchellum zien. De hoek van het eerste segment is afgesneden en lijkt daarom stomp. De kopkenmerken zijn een veel lastiger determinatiekenmerk.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

jan cuppen

Hoi Matty/Arp,

Met behulp van beide verwijzingen is me duideljk geworden dat ik steeds met de achterhoeken van het eerste tergiet bezig ben geweest en dan met name dat uitsteken van die achtehoek zelf. Fout dus. Het gaat om de zijrand van het eerste tergiet die bij A. pictum met een mooi gerond boogje doorloopt tot in de achterhoek en bij A. pulchellum vlak voor de achterhoek een klein knikje/hoekje maakt. Mijn exemplaar is op basis daarvan een Armadillidium pictum, een mannetje, 5,1 mm (gestrekt), achter schors van een beuk in een stukje beukenbos, geen grasland in de buurt.

Met vriendelijke groeten, Jan

PS. Ik kan hem nog opsturen naar de liefhebber wanneer iemand wil.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

Hoi Jan, dan heb ik me verkeken op wat ik dacht van het telson te kunnen zien - met nog eens turen kan pictum idd wel kloppen.

Als je 'm in een buisje stopt kom ik 'm binnenkort wel een keer oppakken - ik moet toch nog een keer in Wageningen langs.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Hoi Arp,

Ik heb A. pulchellum voor je klaar liggen.

Mvg, Jan
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)