Hoofdmenu

Klokje ?

Gestart door rapunzel, maart 22, 2020, 17:10:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Geacht forum,
Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/187044318/.
1 Plant onbekend - Plantae indet. verwilderd
datum: 2020-03-22
locatie: Purmerend - Wheermolen (NH)

foto's:



Ik vond het blad afwijken van de gebruikelijke klokjes bladen.
Ik kan eventueel nog wat extra materiaal verzamelen
Met vriendelijke groeten,
Koos
Koos Ballintijn

Rien Ondersteijn

De lange kelkbladen doen wel Garganica vermoeden.En die kan in de bovenste helft v/d plant nogal andere bladeren hebben dan de ons bekende Kruip-en Dalmatiëklokje.
Ik zou een complete bloemstengel van boven tot onder bekijken.
Groene groe[n]tjes.Rien.

rapunzel

Dank je Rien, ik ga er morgen nog eens heen
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

rapunzel

Vandaag extra foto's toegevoegd.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Rien Ondersteijn

Mooi Koos - de beharing blijkt wel alleszins matig te zijn[past minder bij Garganica].
Maar die opvallende lange brede kelkbladen sluiten vele andere uit.De pollen lijken wat donker [zouden lichter mogen zijn].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

#5
Volgens Niels toch kruipklokje. Zie onderstaand commentaar bij de waarneming zelf:

Als de kelkslippen 1 cm lang zijn, dan is de bloemdiameter minstens 2 cm. Dat sluit Campanula garganica en Campanula fenestrellata uit met een bloemdiameter tot 2 cm. Deze twee soorten hebben overigens kelkslippen van 3-5 mm lang, dus ook dat kenmerk sluit deze twee soorten uit. De kleur van de helmknoppen is geen relevant kenmerk, het gaat om de kleur van de pollen.

Ik kan daarmee niet anders concluderen dan dat dit Kruipklokje betreft, een variabele soort met soms kleinere bloemen en soms kale kelkblaadjes. Ik heb deze variatie ook al eens aangetroffen en naar Naturalis gestuurd. Wout Holverda heeft geconcludeerd dat het om Kruipklokje ging (zie: waarneming.nl/waarneming/view/126488063)
Met vriendelijke groet, Rob

rapunzel

Ik heb vanmorgen de bloemdiameter van een verse open bloem gemeten, was ongeveer 1 cm. In de FE ga je bij kroondiameter > 20 mm naar C. poschkarskyana, bij kroondiameter 7 - 20 mm naar o.m. C. gargantica
Vers stuifmeel heb ik er nog niet uit kunnen krijgen.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Rien Ondersteijn

Volgens Thomas Meyer moet je bij tuinplanten een grotere diameter nemen [vanaf 2,5 cm] voor Kruipklokje.
m.a.w. : dan zou t geen Kruipklokje zijn...
Groene groe[n]tjes.Rien.

rapunzel

Citaat van: Rien Ondersteijn op maart 24, 2020, 11:40:04 AM
Volgens Thomas Meyer moet je bij tuinplanten een grotere diameter nemen [vanaf 2,5 cm] voor Kruipklokje.
m.a.w. : dan zou t geen Kruipklokje zijn...
Dat weet ik nog niet. Even op  het stuifmeel wachten. Kan altijd nog op Campanula spec.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Rien Ondersteijn

Ik vergeet nog iets op te merken over Kruipklokje :
-In mijn tuin staan veel planten ; in t najaar worden ze 'afgetrokken' waardoor ze meteen weer mals zijn, de winter doorkomen en vroeg gaan bloeien.
Er bloeit pas éen bloeistengel,hoewel ze in de volle zon staan....

-Wat ik tot nu toe zie is dat de bloeistengels in de top praktisch geen enkelvoudig steunblaadje hebben zoals bij Koos, waar er talloze zitten.
De meeste zijn gekarteld.
Ik herinner me dat ook niet uit t verleden.

Groene groe[n]tjes.Rien.

rapunzel

Ik heb bij de bloemen die de afgelopen dagen in het verzamelde materiaal open gingen de helmknoppen bekeken. Ze bevatten geen van alle stuifmeel, waren ook vervormd. Mogelijk dus een gemankeerde plant. Ik ga over een maand als de groei van het uitgangsmateriaal op gang gekomen is weer eens wat materiaal verzamelen.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Rien Ondersteijn

 :duim:
Ik ben benieuwd.
Groene groe[n]tjes.Rien.