Kraanvogels of aalscholvers

Gestart door Lisette, maart 24, 2020, 19:12:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lisette

Ik had gister deze waarneming geplaatst. Ik kreeg reacties dat het misschien toch aalscholvers zijn. Ik heb 2 vragen:

-Trekken aalscholvers in groepen naar het Noorden? Zweven aalscholvers op thermiek?
- kan ik hier nog wat mee of kan ik de waarneming beter op onzeker zetten?

foto's:



groep van grote vogels met lange nekken, geen ooievaars, ik heb ze van dichtbij gezien. Als het Ooievaars waren had ik gezien dat ze zwart wit waren, de zon scheen. Egaal gekleurd voor zover ik kon zien, in ieder geval niet zo dramatisch zwart-wit als ooievaars. Vlogen in een groep (zie foto), vlogen heel wat rondjes, verdwenen richting noord. Leken door gebrek aan thermiek ineens een heel eind te dalen, bijna uit de lucht te vallen. Stopten toen met rondjes vliegen, vlogen in V formatie verder noord-oost (waren toen bijna niet meer te zien). absoluut geen ganzen of reigers, van dichtbij genoeg gezien om die uit te sluiten.

lukasverboom

Je geeft aan dat ze vrij dichtbij waren. Heb je nog iets gehoord?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

OJGoreng

Citaat van: lizzy93 op maart 24, 2020, 19:12:31 PMIk heb 2 vragen:

-Trekken aalscholvers in groepen naar het Noorden? Zweven aalscholvers op thermiek?

Ja (vaak in V-formatie en niet alleen naar het noorden) en ja.

Of ze ook op je foto's staan durf ik niet te zeggen, maar uitsluiten zou ik ook zeker niet durven.
Met vriendelijke groet, Zainal

migratorius

Dat zijn Aalscholvers. Je beschrijving van hun vlieggedrag past ook heel aardig.

JanHein

stevenschoevaart

#4
Ik ga er toch iets anders over zeggen...
Kijk nog eens goed naar de uitgesneden foto.
De vogels daar hebben in verhouding toch veel te lange vleugels ten opzichte van de voor- en achterkanten die uitsteken?
Aalscholvers zijn meer 'vliegende plusjes'
Ook is er een knik te zien halverwege de vleugel, die Aalscholvers niet hebben.
De kleur van een van de vogels licht een beetje op en lijkt blinkend grijs.
Verder is het zo in een 'losse' groep rondzweven en daarna weer door in een formatie ook typisch iets dat Kraanvogels doen.
Voor mij geen twijfel over Kraanvogels, zelfs zonder de roep te horen.

Maar het inzoomen beneden me verandert de zaak ;-)
Steven Schoevaart
Steven Schoevaart

Rob Koelman

Beetje verder inzoomen dan maar (zie onderstaande bewerking van de tweede foto).

Prima aalscholvers. Vleugelvorm past echt niet op kraanvogel...

Met vriendelijke groet, Rob

stevenschoevaart

Mooi ingezoomd.
Je hebt gelijk.
Groeten van Steven Schoevaart
Steven Schoevaart

Lisette

Bedankt mensen! Ik had zelf ook nog wat foto's van overvliegende kraanvogels en aalscholvers opgezocht (aan het begin van de week toen de kraanvogels nog zichtbaar waren op de website). Dan lijken die van mij toch echt meer op aalscholvers. Beetje jammer dat het geen kraanvogels zijn, maar toch ben ik blij dat ik die foto heb en dat ik nu in ieder geval wel weet wat het zijn  ;D. Beter iets dan niets denk ik dan maar.