Hoofdmenu

Vos

Gestart door Freek Verkerk, januari 30, 2006, 00:57:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Hi,
ik krijg de indruk dat het aantal vossen in Nederland toeneemt. Niet specifiek het laatste jaar, maar zeg da laatste 50 jaar. Ik lees dat de vossen nu ook in de duinen zitten. Alsof ze daar vroeger niet zaten. Van die dingen.

Weet iemand hoe dat zit? Waren er lage aantallen vossen door de jacht of zo? Een vos is toch geen exoot?

En hebben ze nu maximale aantallen? Zijn alle potentiele territoria bezet, of zijn er nog gebieden die ze nog kunnen kolonialiseren.

Ik begrijp dat vossen niet van water houden. Zitten ze niet op de wadden eilanden? Ook nooit gezeten? B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Dragonfly

Zou het ook kunnen zijn dat ze misschien niet toenemen, maar wat minder schuw worden en dus eerder opgemerkt worden? Dat idee heb ik een beetje...
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Freek Verkerk

Er komen steeds meer dieren vlak bij de mensen in de steden en dorpen wonen. Ik denk dat de mensen wat diervriendelijker geworden zijn in de loop der tijd. Vroeger kon je als kwajongen met een buks nog wel eens wat spreeuwen van het dak afschieten. Maar tegenwoordig is het voorpagina nieuws als er een mus wordt doodgeschoten.

Het klopt waarschijnlijk wel dat dieren en dus ook de vos, minder van de mensen te duchten hebben en zich meer durven te vertonen.

Meeuwen, duiven, katten, futen, meerkoeten, wilde zwijnen, laten zich allemaal voederen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

In de duinen is de vos een exoot. Ongeveer 35-40 jaar geleden zijn daar vier jonge vossen (illegaal) uitgezet. Hierdoor zijn de vossen daar nog steeds erg nauw verwant aan elkaar wat zich uit in een veel voorkomende afwijking (te korte onderkaak). Een en ander is gepubliceerd in tijdschrift Lutra maar het kost me wel veel tijd dat nu even uit te spitten (onderzoek van Jaap Mulder). Ik zou zeggen: wat let je de wetenschappelijke literatuur hierover eens na te slaan?  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Windekind

....maar anders waren ze er vanzelf gekomen. De veranderingen in grondgebruik hebben een bijdrage geleverd aan die mogelijkheid daar te komen.
In het verleden is het aantal vossen zo goed als zeker minder geweest over exacte aantallen/dichtheden is echter weinig bekend.
In welke mate intensieve vervolging van de vos (en premieuitkeringen)  daar een rol bij hebben gespeeld is mij niet geheel duidelijk, maar het waarschijnlijk behoorlijke invloed gehad. Plaatselijk was in de 17 e eeuw de vos zelfs uitgeroeid.

En over dichtheden (getallen van de laatste paar jaar ken ik niet); ong 10 jaar geleden waren in Nederland op enkele gemeten plaatsen  dichtheden max. 2.5 vos/100ha (en op veel  plaatsen duidelijk minder). in engeland hebben we het over plaatselijke dichtheden van 10-15 vossen per 100ha.



Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Freek Verkerk

OK, duidelijk, dat wou ik weten.

Die hoge dichtheden van de vossen in Engeland wordt gebracht alsof we daar in Nederland ook heen gaan. Ik denk dat we het dan hebben over ideale vossen gebieden Want om te groeien van een dichtheid van 2 naar een dichtheid van 10 per 100 hectare, dat is niet zo moeilijk. Dat is in 3 jaar bereikt met worpen van 5 jongen per jaar. (Met wat sterfte). Want wat is anders de reden dat de dichtheden in het land van de traditionele vossenjacht zo hoog zijn?

We hebben het in Nederland dan kennelijk over gescheiden levende groepen vossen. Er is geen voor de vossen effectieve EHS tussen de duinen en de rest van het land, om maar even de koppeling met een ander forumitem te maken?
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk