metselwerk van wesp of bij misschien?

Gestart door fransjee, maart 22, 2020, 17:22:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

fransjee

 Ik weet niet waaronder ik deze waarneming moet plaatsen. Is dit misschien iets waaruit een kleine wesp of bij is gekropen?

lijkt eigenlijk meer op cocons in een rag dan op metselwerk. vlinders/micro's misschien?

fransjee

Kan iemand deze vraag verplaatsen naar vlinders/micro's? Ik denk dat hij daar beter op zijn plaats is. Het zijn vier lege cocons die aan elkaar geplakt zitten met spinsel.

Rayan Majoor

Redelijke kans dat het van een vlinder is inderdaad. Zal dan waarschijnlijk een tandvlinder zijn... en dan wellicht van de eikenprocessierups. Normaal vind je die in het nest verwerkt dus zijn ze niet zo netjes. Ik ken wel andere (tand)vlinders met zulke cocons, maar dat zijn soorten die als rups (of in ieder geval als volgroeide rups) solitair leven en zeker ook verpoppen. Dus vandaar dat eikenprocessierups me de meest waarschijnlijke lijkt (soms raken een paar rupsen samen de weg kwijt en dan kan er zo'n mini-gemeenschap ontstaan).
Eventueel misschien handig om iets van de omgeving en plaats van de cocons te weten...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

fransjee

Dank voor je reactie Rayan. Deze poppen zaten aan de zinken regenpijp in mijn voortuin vast. Er staan hier in de buurt geen eiken. Alleen Essen langs de wetering aan de overkant en platanen langs de straat.

Rayan Majoor

Hmm... als er geen eiken in de buurt staan is eikenprocessierups wel wat minder waarschijnlijk.
Ik zie vier cocons, waarvan de onderste geen gat lijkt te hebben. Klopt dat? Want in dat geval zou je kunnen proberen hem voorzichtig open te maken. En anders kan je kijken of er misschien nog iets (vervellingshuidje of resten van de pophuid) in de cocons zitten.
In ieder geval is het geen typische vlinder-manier om de cocon op deze manier te verlaten (kan bijvoorbeeld wel door een vogel opengemaakt zijn of door een sluipwesp verlaten). Echter sommige vlinders, zoals de draak en de eikenprocessierups, laten wel zo'n uitsluipopening in de cocon zien.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

fransjee

De vierde cocon had net zo'n opening als de andere drie alleen aan de onderkant. Er zaten geen resten in de cocons en ze zijn verloren gegaan toen ik ze van de regenpijp afhaalde.

fransjee

Komen we misschien toch op een sluipweg uit?

Rayan Majoor

met sluipwesp bedoel ik dan wel een sluipwesp die in de vlinderpop zat en dat de geparasiteerde rups dus de cocon heeft gemaakt. Ik ken eigenlijk geen sluipwespen die zo'n grote en nette cocon maken. Wel een paar bladwespen, maar degene die dat boven de grond doen zijn erg klein vergeleken met dit (als ik het goed inschat)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

fransjee

Cocons waren niet zo groot hoor. Ongeveer 5 tot 7 mm per stuk. Dat had ik er inderdaad wel even bij moeten vermelden want macroopnames tonen altijd reusachtig. Sorry

Rayan Majoor

Had ik de regenpijp iets groter ingeschat :angel:
Maar ja, je hebt ook cocons van bijvoorbeeld Trichiosoma-bladwespen die er wel een beetje iets van weghebben, maar wat ik even vergeten was, was dat veel bladwespen nog wel een dekseltje op de cocon laten zitten.
Tenzij iemand anders nog ideeën heeft, denk ik niet dat je echt iets met zekerheid over deze cocons zal kunnen zeggen
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

fransjee

Dank je wel Voor je uitgebreide reactie Ryan