2x Granietmotachtig van La Palma

Gestart door Arp, maart 21, 2020, 01:27:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hieronder 2 Granietmotachtige dingsens van La Palma (Canarische Eilanden).

Van de soorten die reeds van La Palma bekend zijn vind ik, lekker intelligent plaatjes kijkend, Eudonia angustea en Eudonia geminoflexuosa wel een beetje lijken ... maar geen idee van diagnostische kenmerkjes natuurlijk.

Wat denken de kenners?

Het betreft deze twee waarnemingen

Observatie 186958361
onzeker Eudonia geminoflexuosa gezien op 2020-02-02 Spain - La Palma - Los Llanos de Aridane



Observatie 186958365
onzeker Eudonia geminoflexuosa gezien op 2020-02-09 Spain - La Palma - Los Llanos de Aridane



Bij voorbaat dank!
Arp
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Granietmotten zijn wat minder langwerpig. Lijkt me dat je deze bij de lichtmotten moet zoeken (Pyralinea. Lastige groep waarbij lang niet altijd zekere determinatie vanaf foto's mogelijk is, maar als ik tijd heb (morgen??) wil ik wel kijken wat ik kan vinden
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Dank alvast Rayan - ben benieuwd ...

Die taxonomische indeling heb ik maar even losgelaten, want ik kom Eudonia ook her en der tegen als Pyralidae (oa in de laatste PDF met soortenlijst voor de Canarsiche Eilanden), maar de huidige website noemt ze weer Crambidae inderdaad. Bijna al die Canarische Eudonia zaten voorheen overigens in Scoparia, dus dat is ook al lekker handig zoeken  :rolleyes:

Bij de huidige Pyralidae, Pyralinae die van de eilanden bekend zijn zag ik niks passends ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Hoi Arp,

had het iets drukker dan verwacht, dus nu pas echt tijd gehad om te kijken.
Omdat de granietmotten wel vaker bij de familie van de lichtmotten (Pyralidae) worden ingedeeld (maar nogal een twijfelgroepje zijn blijkbaar) had ik expres achter de door mij aangehaalde lichtmotten 'Pyralinae' gezet, waarmee ik de onderfamilie wilde aanduiden (waarbij de meeste soorten ook 'lichtmot' in de Nederlandse naam hebben).
Maar hoewel deze een best typische Pyralinae-vorm heeft, heb ik ook niks kunnen vinden. Daarom toch maar even rondgekeken buiten m'n eerste gedachte en waarschijnlijk zit je met de granietmot-achtigen inderdaad wel goed. Hoewel ik Eudonia geminoflexuosa geen slechte optie vind en deze ook niet uit durf te sluiten, zou ik toch op basis van uiterlijk voor E. angustea gaan (komt hier volgens https://www.biodiversidadcanarias.es/biota/especie/A01350 ook voor). Maar lichtmotten blijven toch altijd een erg lastige groep die in een flink aantal gevallen niet met zekerheid op basis va uiterlijk te determineren is.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Hoi Rayan,

heel erg bedankt voor alle moeite!

Ik heb de revisie van Nuss et al. (1998) gevonden, waarin geminoflexuosa wordt beschreven en met angustea zitten vergelijken, maar het duizelt me een beetje van de terminologie voor alle vlekken en de plaatjes in de PDF zijn tamelijk onherkenbaar gedigitaliseerd helaas. Daar moet ik nog eens rustig op kauwen en/of een betere scan zien te bemachtigen, maar angustea is wel veel algemener en ook bekend uit de omgeving van de vindplaats, dus ik vind dat om te beginnen alvast een betere suggestie dan geminoflexuosa :)

Dank dus!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Hoewel ik wel redelijk thuis ben in terminologie van vlinders, wordt ik hier ook wel een beetje duizelig van (zelfs al ken ik het grootste deel van de termen wel :rolleye:)... en dan soms ook nog met Engelse spelling die niet helemaal overeen komt met wat ik gewend ben. Leuk puzzeltje voor als je je verveelt, maar ondanks de corona-isolatie heb ik het nog even druk als eerst omdat de studie nu volledig online gegeven wordt :rolleyes:
Maar zelfs dan is het de vraag of je er uitkomt welke van de twee volgens de beschrijvingen waarschijnlijker is, en of de verschillen tegenwoordig ook nog wel als betrouwbaar gelden (in meer dan 20 jaar tijd zijn er zoveel herindelingen en revisies gedaan...)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl