'Pinksterbloem' uit Pyrneeen, juni 2019

Gestart door corzonneveld, juni 20, 2020, 12:14:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/194483750/.
1 Veldkers spec. - Cardamine spec.
datum: 2019-06-16
locatie: Spain - Sallent de Gállego (ES)

foto's:



Obs maakt er de gewone Pinksterbloem van. Dat is wel een beetje de indruk - met nadruk op een beetje. Veel te groot en blad lijkt voor geen meter. Wie weet raad?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

corzonneveld

ja, ik had ook al ernistige twijfels over de combi  :angel: . Maar de 'pinksterbloemen' groeien dan wel systematisch door de dotters heen, zelfde biotoop. Misschien helpt dat toch een beetje?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rob Koelman

#3
Citaat van: corzonneveld op juni 20, 2020, 16:36:11 PMzelfde biotoop. Misschien helpt dat toch een beetje?

Spreekt determinatie als pinksterbloem in ieder geval zeker niet tegen. Beide soorten komen in grotendeels dezelfde biotooptypen voor.
Met vriendelijke groet, Rob

corzonneveld

#4
deze zagen er megagroot uit, maar voor de rest inderdaad heel erg pinksterbloem. Bestaat er geen tetraploide variant o.i.d.?

Dit is in ieder geval relevant: https://www.researchgate.net/profile/Karol_Marhold/publication/233689380_The_Cardamine_pratensis_Brassicaceae_Group_in_the_Iberian_Peninsula_Taxonomy_Polyploidy_and_Distribution/links/0912f511771ba111f8000000/The-Cardamine-pratensis-Brassicaceae-Group-in-the-Iberian-Peninsula-Taxonomy-Polyploidy-and-Distribution.pdf

waaruit ik vooral concludeer dat Cardamine pratensis nogal een puinhooptaxon is...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rob Koelman

#5
Citaat van: corzonneveld op juni 20, 2020, 19:58:29 PMdeze zagen er megagroot uit

Kan zijn, maar dat blijkt niet duidelijk uit de foto's...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Ik meen nogal donkere helmknoppen te zien op de tweede foto, maar het kan een vergissing zijn.Dat zou Amara invloed doen vermoeden..Die heeft ook grotere bloemen , maar ..die zijn altijd wit volgens mij.
Mogelijkheid tot een kruising ? ?
Anders :misschien dat de goede omstandigheden voor grote bloemen zorgde ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

#7
jammer dat er geen enkel blad te zien; er bestaat nl. ook nog  C.raphanifolia die er veel op lijkt
                       Card.prat              Card.raph
1hoogte          >60(80) cm         15-65 cm
2gr.kroonblad     5-17 mm           8-15 mm
3aantal bloem     15-30(45)           30
  i/h 'hoofdje'
Beide soorten kunnen dus behoorlijk groot worden. Zie vooral ook de grootte v.e. kroonblad. Bekend is dat C.prat. behoorlijk variabel is vandaar de pogingen om tot een betere systematiek te komen. Tot slot: beide genoemde soorten kunnen het zijn. In de beschrijving van C.raph (NOUV.FL.ILLUSTR.PYR. van M.Saule) staat dat deze soort robuust is en als standplaats langs beekjes en bij bronnen. De standplaats van C.prat. is genoegzaam bekend. Ik weet het niet...
met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

Dat blad[miniscuul] zag ik ,maar vond het niet passen bij C. raphanifolia.
[ blad ook zichtbaar ónder tekenlijn]
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

Dat blad had ik ook gezien maar hoe hoger aan de stengel hoe minder kararteristieke raphanifolia-bladeren. Je moet echt de bladeren aan de basis van de stengel hebben.
Ik houd het voorlopig op Cardamine spec.
met vriendelijke groet, Emanuel