Vertagopus arboreus?

Gestart door jeanette, maart 20, 2020, 10:40:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Ik zou graag willen weten of dit genoemde soort is. Vond alle stadia  onder een steen die op een plankje lag.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/186921906/.
50 Vertagopus arboreus
datum: 2020-03-19
locatie: Berghuizen (Dr.) - Buitengebied (DR)

foto's:






onder een steen die op een houten plank lag, vochtig milieu.

mberg

Dag Jeannete,

Gezien de weerschijn waarschijnlijk correct. Maar zonder details te hebben gezien onder de microscoop durf ik het niet met zekerheid te zeggen.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

jeanette

Bedankt Matty!

In ieder geval kunnen we proberen betere detailfoto´s te maken .We kunnen ze hier ook onder de binoc.  en microscoop leggen...maar waar moeten we dan speciaal op letten om tot de juiste determinatie te kunnen komen?

vr.gr. jeanette

mberg

Hej Jeanette,

Je moet ze ophelderen (10% KOH of NaOH) en onder lichtmicroscoop bekijken om de juiste kenmerken te zien. Het betreft haren op specifieke plaatsen op het lichaam. Onderkant thorax 3 en abdomen 2 zonder haren. Ventrale tubus 5 haren aan uiteinde, in 2 rijen. Dens springvork met meer dan 40 haren aan onderkant en 11-13 haren aan de bovenkant. Simpeler kan ik het helaas niet maken  :blink:

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

jeanette

Oei...pfpfpfpfffff...weet niet of dat  op korte termijn gaat lukken, Matty. ... . Arp houdt waarschijnlijk wel van dit soort uitdagingen...
Ze wonen hier dus we komen ze vast vaker tegen.

Hartelijk dank voor de moeite... en we  gaan kijken  of en wanneer we ermee eventueel aan de slag kunnen.
Voorlopig laat ik ze  maar even  mooi op Vertagopus arboreus onz. staan....

vr.gr. jeanette