Houtige gal met larven... => akkerdistelgalboorvlieg

Gestart door Rayan Majoor, maart 19, 2020, 09:38:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/186863830/.
2 Boorvlieg onbekend - Tephritidae indet. larve/nimf, uitgekweekt en losgelaten
datum: 2020-03-17
locatie: Wageningen - Wageningse Bovenpolder (GE)

foto's:










één enkele gal met daarin vier kamers en twee larven in totaal. Twee dagen eerder al twee andere gallen gevonden en deze meegenomen maar niet geopend.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

gbeersma

Ik kan je er niet mee helpen. Maar 2 zaken vallen mij op:

Je schrijft in je waarneming dat je de larven hebt uitgekweekt en losgelaten, wat denk ik (nog) niet klopt.
Verder is bij gallen de betreffende plantensoort altijd van belang, dus als je die weet zou ik hem toevoegen. Dan heb je meer kans op een determinatie.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rayan Majoor

Citaat van: gbeersma op maart 19, 2020, 10:12:00 AM
Je schrijft in je waarneming dat je de larven hebt uitgekweekt en losgelaten, wat denk ik (nog) niet klopt.
Klopt. Bij veel soortgroepen bestaat de optie 'opgekweekt' op zichzelf nog niet (volgens mij alleen bij vlinders). 'opgekweekt en in collectie' is dan nog een optie, maar suggereert m.i. dat ik het beestje bewaard heb. Niet alles wat ik opkweekt redt het tot het volwassen stadium (wanneer ik het meestal vrijlaat) en als ze dat niet redden, denk ik er niet altijd aan om de status te veranderen. Dan is 'opgekweekt en losgelaten' m.i. een handigere optie, aangezien anders wellicht mensen denken dat ik het beestje nog heb (en ik bewaar geen dode larven). Maar beide opties kloppen niet helemaal dus ja :angel:

Citaat van: gbeersma op maart 19, 2020, 10:12:00 AM
Verder is bij gallen de betreffende plantensoort altijd van belang, dus als je die weet zou ik hem toevoegen. Dan heb je meer kans op een determinatie.
Klopt. Echter ik kom hier zelden (woon nu net in Wageningen dus dat gaat nu wel veranderen) en weet daarom niet wat er daar allemaal groeit. Het enige wat er nu staat is een kaal stengeltje... en daar durf ik geen naam aan te geven (helaas). Maar zo gauw ik een idee heb wat het kan zijn, zet ik dat er zeker bij. Echter had ik de hoop dat, aan de hand van formaat en vorm, en het feit dat er overwinterende larven in zitten, iemand wellicht een idee had wat voor soort(groep) dit wellicht kan zijn. Gezien het formaat en de vorm denk ik zelf aan een of andere vlieg (nogal groot voor galwespjes), maar ik doe zelden iets met gallen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

gbeersma

 :duim:

Jouw idee van een vlieg is niet zo gek, denk ik (de vorm van de gal lijkt veel op die van bijv. de akkerdistelgalboorvlieg, dus misschien is er verwantschap).
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rayan Majoor

Hopelijk gaan we vanzelf merken wat het blijkt te zijn. Vind de larven vooral apart in dat ze geen monddelen lijken te hebben en de kop (denk ik?) alleen een zwarte vlek is. Niet echt iets wat ik eerder bij andere larven heb gezien, tenzij dit misschien een prepupa is ofzo
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl


Rayan Majoor

Ah, z'n achterste is dus zwart.
Met zoveel gelijkenis moet het inderdaad wel een boorvlieg-achtige zijn :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Henk Soepenberg

Even gecheckt met de boorvliegentabel van John Smit: er is er maar één die zulke opvallende stengelgallen veroorzaakt en dat is de soort die Gerard al noemde.
Vriendelijke groeten,
Henk

Rayan Majoor

Op waarneming.nl staan inderdaad gelijkende foto's dus ik neem aan dat de waardplant ook wel een distel zal zijn geweest. Hopelijk gaat dit door het volwassen beestje bevestigd kunnen worden :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

bas.drost96

Bovendien komt Urophora cardui veel voor in de Wageningse Bovenpolder.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Rayan Majoor

Mocht de kweek dan niet lukken, dan weten we iig wat het zeer waarschijnlijk is. Bedankt voor de reacties allemaal :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

gbeersma

Bij jou is er volgens mij goede kans dat de kweek zal lukken. Succes.  :blink:
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Flo

Citaat van: Rayan Majoor op juli 16, 2020, 09:29:40 AM





:duim:

Hoelang duurt het ongeveer voor de poppen eruit komen eens ze hun kop eruit hebben gestoken? Ik vermoed dat insecten normaal er direct uitkomen niet een paar dagen blijven zitten voor er volledig uit te komen?
Flo

Rayan Majoor

Ik had deze gal open gemaakt en de poppen lagen dus los.  Heb ze ook niet heel nauwgezet in de gaten gehouden
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Flo

Citaat van: Rayan Majoor op juli 16, 2020, 13:45:08 PM
Ik had deze gal open gemaakt en de poppen lagen dus los.  Heb ze ook niet heel nauwgezet in de gaten gehouden
Ah ok.
Ik vroeg het maar omdat de pop die ik heb (van een zweefvlieg) echt wel lang duurt eer de zweefvlieg eruit komt.
De kop van de zweefvlieg is er al uit en 2 poten, maar dit is al gedurende 2-3 dagen zo... lijkt me niet normaal. Ik vrees dat de zweefvlieg dus dood is.
Flo

Rayan Majoor

Het ontpoppen zelf zou niet langer dan een paar minuutjes moeten duren, vaak zelfs minder dan een halve minuut. Helaas gaat er vrij vaak wat mis en als ie er zo lang in zit is ie inderdaad dood.
Ik begreep je vraag eerst alleen verkeerd, aangezien sluipwespen en galwespen bijvoorbeeld wel vaker al een tijdje (soms enkele dagen) uit hun eigen pop gekomen zijn voordat ze hun gal of gastheer (Wat er dan nog van over is) verlaten.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Flo

Citaat van: Rayan Majoor op juli 16, 2020, 16:35:43 PM
Het ontpoppen zelf zou niet langer dan een paar minuutjes moeten duren, vaak zelfs minder dan een halve minuut. Helaas gaat er vrij vaak wat mis en als ie er zo lang in zit is ie inderdaad dood.
Ik begreep je vraag eerst alleen verkeerd, aangezien sluipwespen en galwespen bijvoorbeeld wel vaker al een tijdje (soms enkele dagen) uit hun eigen pop gekomen zijn voordat ze hun gal of gastheer (Wat er dan nog van over is) verlaten.
Hallo ok, bedankt. Dat dacht ik al!
Het leek me inderdaad nogal bizar dat het zolang zou duren, in de natuur zouden ze dan snel opgegeten worden.
Ik had mijn vraag misschien verkeerd gesteld.
Jammer van mijn zweefvlieg, maar ik ga eens proberen of ik het kan open prutsen om alsnog te zien welke zweefvlieg het was.
Flo